NemProgrammering.dk logo

Guide til at udregne potentialet af en affiliate side

Ekspert indlæg
guide til affiliate indtjening
Søren Skriver

  Skrevet af: Søren Skriver     01-08-2018     Skrevet i: Affiliate Marketing, SEO + SEM

Affiliate marketing er stadig et meget populært emne inden for digital marketing.

Affiliate marketing er ikke for dig, som drømmer om hurtige og nemme penge, da det kræver hårdt arbejde og en smule tålmodighed at tjene penge på dette, selvom det tit bliver markedsført som den hurtige vej til penge. Der er ikke desto mindre mulighed for at skabe en god passiv indtægt, hvis man laver en gennemarbejdet affiliate side med godt indhold, infografikker, vejledende videoer osv. osv.

Det er ikke svært at starte en affiliate side (lær evt. hvordan her på siden med et gratis WordPress kursus), men det er til gengæld svært at finde en gunstig niche, hvor der ikke allerede er flere hundrede konkurrenter. Lån, casino og rejser er nogle af de nicher, som er enormt konkurrenceprægede og dermed svære at få succes med. Man skal ikke nødvendigvis lade sig skræmme af konkurrence, men man bør som minimum undersøge og vurdere konkurrencesituationen, inden man træder ind på et nyt marked. Det handler om at gøre sit forarbejde ordentligt.

I denne guide vil jeg forsøge at gøre dig en lille smule klogere på, hvordan du udregner potentialet af en affiliate side. Det er korrekt, at der er mange ubekendte faktorer, men med de rette redskaber kan man godt komme med en realistisk vurdering af potentialet. Læs mere om dette i de kommende afsnit.

Det skal du vide for at kunne udregne potentialet

Det er nemmere sagt end gjort at udregne potentialet for en affiliate side, da man skal tage højde for rigtig mange faktorer. Det er ikke nok at kende til antal månedlige søgninger. Du skal også vide noget om klikrate, konverteringsrate, leadpris og andre faktorer. For at kunne udregne potentialet skal du som minimum vide følgende:

  • Antal månedlige søgninger
  • Klikrate
  • Konverteringsrate
  • Leadpris
  • EPC
  • Estimeret antal salg / leads

At du ranker nummer et eller to på et konkurrencepræget søgeord er ikke lig med masser af klik, besøgende og leads. Du er i hvert fald nødt til at arbejde med optimering af dine metatitler og metabeskrivelser samt onpage indhold, hvis du skal gøre dig forhåbninger om en passiv indtægt. Hyr evt. en ekspert med speciale i konverteringsoptimering, hvis du har svært ved at omdanne dine besøgende til salg. En masse besøgende er trods alt ikke meget værd, hvis salgene udebliver.

Case 1: affiliate side med fokus på søgeordet babyalarm

Babyalarm er et konkurrencepræget søgeord med omkring 4.400 søgninger om måneden. Foruden det primære søgeord er der mange søgninger på babyalarm tilbud, babyalarm test og babyalarm med kamera. Der er altså rig mulighed for at arbejde med både primære og sekundære søgeord. Babyalarm er et ret bredt søgeord, hvorfor det vil være gunstigt at optimere ens side mod nogle af de længere søgefraser.

Søger du efter babyalarm, vil du erfare, at 4 ud af 10 af siderne på første side består af affiliate sider. Det er i sig selv ret interessant, idet det vidner om, at konkurrencen ikke er så intens, at man ikke har en chance som affiliate marketer. Dermed ikke sagt, at det er nemt at ranke på søgeordet.

Lad os kigge på potentialet:

  • Antal månedlige søgninger på babyalarm: 4.400
  • Antal klik som placering nr. 1: 1.540 (ca. 35 % af alle klik)
  • Gennemsnitlig ordrepris: 800 kr.
  • Affiliate sats: 6 % pr. salg
  • Antal salg om måneden: 200 stk.

Lad os antage, at du generer 200 affiliate salg om måneden med en gennemsnitlig ordrepris på 800 kr. og en affiliate sats på 6 % pr. salg.

Ovenstående vil give en forventet indtjening på 9.600 kr. om måneden (800 x 0,06 x 200). Dog kræver det selvfølgelig en del trafik og en god konverteringsrate for at lave så mange salg hver eneste måned.

Der er meget usikkerhed i forbindelse med disse udregniner. Bl.a. kan et ord som ”babyalarm” være et resultat, hvor Google Adwords og Google Shopping fylder rigtig meget og dermed får placering #1 ikke 35% af de besøgende.Case 2: affiliate side med fokus på søgeordet spillemaskiner

Spillemaskiner er ligeledes et enormt konkurrencepræget søgeord, som de færreste har held med at ranke på. Det kræver nemlig en meget stor indsats med både indhold og linkbuilding at blive synlig på dette søgeord. Dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre. Start evt. blidt ud ved at arbejde med relaterede og longtail søgeord som spillemaskiner online, spillemaskiner gratis, gratis spillemaskiner, spillemaskiner på nettet o.l.

Man tager fejl, hvis man tror, at første side i søgeresultaterne udelukkende består af pengestærke og veletablerede casinoer. På listen finder man nemlig en række affiliate sider – faktisk 4 ud af 10. Disse affiliate sider er bestemt ikke kommet sovende til deres rankings, men du kan også finde vej til side et, hvis du er villig til at gøre en indsats.

Lad os kigge på potentialet:

  • Antal månedlige søgninger på spillemaskiner: 1.300
  • Antal klik som placering nr. 1: 455 (ca. 35 % af alle klik)
  • Gennemsnitligt lead: 600 kr.
  • Affiliate sats: 600 kr. pr. lead
  • Antal leads om måneden: 25 stk.

25 leads om måneden lyder måske ikke af alverden, men med en leadpris på 600 kr. bliver det alligevel til en indtjening på 15.000 kr. (600 x 25). Det kan altså gå hen at blive en god forretning sammen med nogle af de andre ord i samme branche. Netop denne branche har jeg netop selv kastet mig over med CasinoGuru.dk, som jeg vil forsøge at få til at ranke.

Undlad at lægge alle dine æg i én og samme kurv

Der er delte holdninger til, om man skal satse alt på én affiliate side, eller om man skal starte flere affiliate sider for dermed at sprede risikoen. Der er fordele og ulemper ved begge strategier, hvorfor den ene strategi ikke er bedre end den anden.

Skal du undgå at miste motivationen, kan du overveje at starte flere affiliate sider inden for forskellige nicher, så du ikke risikerer at køre fast i det samme emne. Du kan f.eks. starte sider inden for både børnetøj, bolig og fiskegrej. Om et par måneder eller år kan du så vurdere, hvilke sider der har klaret sig bedst, og hvilke sider der dermed er værd at investere i, i fremtiden. Dog er der ingen grund til at opgive en affiliate side, blot fordi man ikke har erobret de ønskede placeringer endnu. Det kan tage adskillige måneder og endda år at finde vej til toppen af søgeresultaterne. Hårdt arbejde og tålmodighed er vigtige nøgleord her.

Affiliate marketing kan blive din levevej, hvis du er villig til at knokle og tage chancer. Selvom affiliate marketing kan være en gunstig indtjeningsmodel, så kan det uden tvivl være risikabelt at sætte alle sine ressourcer her. Start evt. en affiliate side som et sideprojekt, hvis du ikke er villig til at gå all-in.

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.