NemProgrammering.dk logo

Guide til virksomheder: Sådan får du dine nyheder i medierne

Nyheder i medierne
Kasper Christensen

  Skrevet af: Kasper Christensen     06-02-2018     Skrevet i: Kommunikation

Mit navn er Kasper Christensen, og jeg er ansvarshavende chefredaktør på Dagens.dk og KBH.dk.  Vi får dagligt tilsendt adskillige nyheder fra håbefulde virksomhedsejere, som gerne vil have deres produkt eller service omtalt på et af vores medier.

Desværre vælger vi i mange tilfælde af sige pænt “nej tak”, da  virksomhedens nyhed eller pressemeddelelsen typisk mangler substans, en sjov vinkel eller måske begge dele. Positiv omtale i etablerede medier på nettet har uvurderlig værdi. Men hvordan får man en journalist som mig til at samle ens historie op uden at betale for det? Det vil jeg gerne fortælle mere om i denne artikel.

Fang redaktionens opmærksomhed

Det er guld værd at få sit brand, budskab eller produkt omtalt i en nyhedsartikel hos et etableret medie, og du kan faktisk godt få det til at ske, uden at du behøver at betale for det – hvis du blot går strategisk til værks.

Det gælder i al sin enkelthed om at fange redaktions opmærksomhed med din pressemeddelelse. Men selvom det grundlæggende er en simpel opgave, så er det ikke nemt, for landets redaktioner modtager hundredvis af pressemeddelelser hver eneste dag.

De fleste af dem bliver ignoreret og slettet, og derfor er det din vigtigste opgave at fange journalistens opmærksomhed allerede i emnefeltet, så din pressemeddelelse ikke også havner i skralderen.

Det gør ingen forskel, om du eller din virksomhed er kendt i forvejen, eller om dit produkt tidligere har været omtalt. Hvis du ikke sælger dit budskab korrekt til medierne i første forsøg, så ender dine nyheder med at blive slettet, før din tekst overhovedet er blevet læst til ende. Hvis din pressemeddelelse er for kompliceret at forstå på under et minut, så ryger den lynhurtigt ud til højre.

Hvis du formår at sælge din fortælling i få sætninger, så journalisten straks kan se den gode historie for sig, så er der en god chance for, at journalisten vælger at samle den op.

Du skal altså først og fremmest tage de journalistiske briller på og sætte dig i modtagerens sted. Hvad er en god historie på det site, du skriver til? Hvilket indhold har en tendens til at gå godt på mediet?

Når du har tænkt over din historie og sat dit budskab eller produkt ind i den kontekst, at det skal formidles i modtagerens stil, så skriv en overskrift på din pressemeddelelse i samme tone, som mediet sædvanligvis skriver i – så øger du chancen for, at journalisten kan se potentialet i historien.

Stil dig selv følgende spørgsmål: Er overskriften nem at afkode? Ville du selv klikke på den historie, hvis du faldt over den på Facebook? Er det noget, folk gider at dele med deres venner og familie, fordi det er nyt/spændende, anderledes eller overraskende?

Dit mål er netop, at journalisten i den anden ende straks tænker; ”det er en god historie”. Så hvis du selv tænker, at du ville klikke på den overskrift, så er der også en chance for, at modtageren af pressemeddelelsen tænker det samme.

Test dine nyheder inden de sendes ud

Brug eventuelt din omgangskreds som prøveballon, hvis du er i tvivl om værdien af din historie. Når du er sikker på, at du sidder med en god historie, og du har givet den en klik-værdig overskrift, som er nem at afkode, så gælder det om at tilføje godt med detaljer og billeder til pressemeddelelsen samt oplysninger om hvordan journalisten kan få fat på dig for at få unikke citater på historien.

En god pressemeddelelse uden et par gode billeder kan få journalisten til at droppe artiklen helt. Så sørg for at sende gode billeder med i en høj opløsning med. Det øger din chance for, at journalisten gider at skrive om dit produkt/budskab/firma.

Hvis du skal have dit navn og din virksomhed nævnt i en nyhedsartikel – og måske endda score et link til dit site – så skal du kort sagt følge disse fem råd. For det sker ikke af sig selv:

1) Vælg det rigtige medie

Hvis du har en butik i København, så gælder det om at målrette din historie til det medie, der dækker det område, hvor din butik er placeret. Det rigtige medie er nemlig det, der har dine potentielle kunder som kernelæsere.

2) Hvad er historien?

Et stort medie vil ikke skrive om, at du har fået nye produkter på hylderne. Dine nyheder skal kunne meget mere end det. Den skal skille sig ud, være original og kunne tilbyde læserne noget unikt. Mediet skal kort sagt også have noget ud af at skrive din nyhed (klik), og derfor skal den kunne noget specielt. Måske skal du lave en happening, som kan generere medieopmærksomhed?

3) Skriv en pressemeddelelse med en fængende overskrift

De fleste journalister modtager pressemeddelelser i indbakken dagen lang, og derfor har de sjældent tid eller lyst til at læse dem til ende. Hvis du ikke fanger journalisten med overskriften på to sekunder, så ender din historie i skraldespanden. Det gælder om at få journalisten til at kunne se nyheden for sig med det samme.

4) Tilføj godt med detaljer og gode billeder

Der er større chance for, at journalisten bider på, hvis du laver en god pressemeddelelse og vedhæfter lækre billeder i høj opløsning. Det er vigtigt, at din historie er hurtig at afkode og interessant – find din indre journalist frem, når du skriver pressemeddelelsen.

5) Ring til mediet, efter at du har sendt pressemeddelelsen

Hvis du ikke inden for et par timer hører noget fra en journalist på det medie, du har sendt pressemeddelelsen til, så følg op med et opkald. Mange pressemeddelelser havner automatisk i skraldespanden, og det kan også være sket med din. Hvis du virkelig er overbevist om, at du sidder med en god historie, som mediet kan få udbytte af, så ring personligt til en journalist på mediet og sælg din nyhed. Det øger din chance for omtale.

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.