NemProgrammering.dk logo

Introduktion til spillet og den første racerbane

Programmering for børn » Introduktion til spillet og den første racerbane # 11
Denne video kræver medlemskab
Læs mere!
Introduktion til spillet og den første racerbane
Inkluderet:
Livstidsadgang
26 videolektioner
5 timers undervisning
Stil spørgsmål
Kursusbevis

Information om denne video

Underviser: Benjamin Rotendahl   Video: 11:39   Lektion nr. 11 af 26

Vi skifter igen til et nyt spil, vores video starter med at vi snakker om hvordan vi skal lave vores eget racer
spil. Derefter skynder vi os at tegne en bane og få vores bil til at køre.

Spørgsmål og kommentarer

Kun medlemmer med adgang til dette kursus kan stille spørgsmål og kommentere. Bliv medlem her!

  • René H. siger:

    Gad godt lave en mini-Bubble Bobble i Scratch. Eller Atomic Bomberman. ;)
    Er du med på den Benjamin?

    René Henriksen

    1. Benjamin R. siger:

      Det lyder som en fed ide!

      Bomberman kunne være super fedt.

      Første trin er vel at lave en person der kan bevæge sig på et gitter i en verden

      1. René H. siger:

        Ja jeg synes også især Bomberman kunne være rigtig sjovt at prøve at lave. :) Jeg nyder virkelig dette kursus/grunduddannelse i Scratch. Du gør det så selvfølgeligt og overskueligt at lave de sjoveste og fedeste spil. Både stimulerende og inspirerende synes jeg.

        Jeg kunne godt tænke mig at vide om man f.eks. kunne bruge Kenny´s Assets til Scratch også? Jeg har set at man anbefales at gøre det i Unity spiludvikling og så kunne jeg ikke lade være med at tænke på, om man da ikke også kunne bruge det til Scratch hvis man f.eks. ikke selv er så dygtig til at tegne? ;)

        Det kan godt være det kommer senere i dette kursus, men jeg tænkte på om man i Scratch kan lave sådan noget hvor man kan gå fra den ene scene til den næste. Lad os sige at vi er i et stort univers med flere rum/scener og man så kan lave sådan noget med at have f.eks. en lille dør i f.eks. toppen, bunden eller i siderne af en scene hvor vores hovedperson/helt kan gå igennem og så komme til et nyt rum? Tænker på gamle spil fra 80´erne såsom Bruce Lee, Zorro Batman, Excaliba og Impossible Mission f.eks. Hvis jeg husker rigtigt kunne man vist også i Transformers-spillet bevæge sig både til siden og opad i samme scene og jeg tror ikke det var lavet med at skabe illusionen af bevægelse som i f.eks. 1. spil med Spaceinvaders eller 2. spil med en helt der bevæger sig rundt i en skov. Men det er da muligt jeg tager fejl. Det forekommer bare som om man virkelig bevæger sig i et rigtigt univers. Tror også det var lavet på samme måde i f.eks. Cohen´s Tower hvor man kører rundt i et elevatorsystem, somme tider falder der potteplanter efter én og andre gange mødes man af en hund, der har en irriterende entré-melodi når den kommer ind på scenen.;)

        Ser frem til et spændende svar på mine spørgsmål. :)

        1. Benjamin R. siger:

          Hej Réne, beklager det sene svar.
          Har forsøgt at svare i punktform spørgsmålenen, sig endelig til hvis jeg missede noget.

          ## Kenny assets
          Det kan du helt sikkert bruge! Jeg har selv købt kenny assets og brugt i andre projekter. Det er super lækkert når man ikke selv er stærk i det grafiske.
          Du kan gøre det ved at trykke “upload” i stedet for “tegn ny sprite” ved knappen i bunden af skærmen i højre side.

          ## Bevægende verdner
          Jeg ved ikke hvordan de gamle spil gjorde med verden, men kunne forstille mig de stadig “snød”. Dog snød de nok på en anden måde, man kan lave en verden der stikker uden for skærmen holde spiller stille og så flytte den.

          Man kan også lave noget i stil med det i scratch som f.eks her https://scratch.mit.edu/projects/714302092/ lavet af nogle jeg tidligere har undervist.

          Håber det giver mening :)

          1. René H. siger:

            Hej Benjamin,

            Tak for dit svar. Bedre sent end aldrig. :)
            Ja de brugte nok nogle snedige genveje så de ikke skulle sidde dér og kode i en evighed for at bevæge sig fra én scene til den næste. Tricket du brugte i Pacman for at teleportere ham fra den ene side af skærmen til den næste fungerer vel kun indenfor samme scene formoder jeg? Det ligner samme trick der blev brugt i det gamle Mortal Kombat 2, når Scorpion (gul ninja) pludselig kom frem i den anden side af skærmen og overraskede sin modstander med et uventet angreb. ;)

            Det spil ved navn Stickman du tidligere har lavet er ganske sjovt. Og jo man kommer fremad i spilverdenen ved at gå ind ad bestemte døre. Jeg ærgrer mig bare lidt over at man ikke kan gå tilbage. Kunne være ganske cool. Men som du har nævnt har Scratch sine begrænsninger her hvis det skal gøres glidende.

            Tak fordi du gør hvad du kan for at give et fyldestgørende svar. ;)

            Mvh René