NemProgrammering.dk logo

Kom godt i gang med Content Marketing

  Skrevet af: Redaktionen     19-12-2016     Skrevet i: Off topic

Content marketing

Af Kristian Scharling, Indehaver af Somera ApS

Som nystartet webshop er det essentielt at anskaffe sig kunder, hvis man vil overleve. Hvis man vil være en veletableret og velfungerende webshop, skal man derfor forholdsvis hurtigt begynde at tænke i marketingsstrategier. Én af de strategier, der er bedst velegnet til at skabe kunder, kaldes Content Marketing.

Content Marketing handler om at skaffe sig loyale kunder ved at tilbyde dem relevant indhold, som de kan bruge til noget. Content Marketing som begreb er intet nyt, og har været anvendt i mange, mange år. Det er blot først de senere år, det er blevet italesat som et decideret marketing-værktøj.

Hvad er Content Marketing?

Content Marketing er en marketingstrategi, som handler om at levere relevant indhold til nuværende og potentielle kunder. Hovedformålet er, som med de fleste marketingsstrategier, at skabe salg og dermed fortjeneste. Forskellen på Content Marketing og andre strategier er dog, at salget foregår ved, at virksomheden leverer godt og relevant indhold til sine kunder. Dette kan både ske igennem relevante blogposts, videoer, infografikker og relevante undersøgelser.

Gode kunderelationer skaber salg

Grundtanken med Content Marketing er, at man bør tilbyde relevant indhold til sine kunder, fordi det giver mere loyalitet, tillid og interesse, end traditionelle salgsreklamer kan. På grund af kundernes stigende interesse og loyalitet sælger man mere. Med andre ord skaber man rentable kunderelationer. Forbrugerne lægger mere og mere vægt på relationer, og er blevet reklameblinde. De store bannerannoncer og salgstaler virker kort sagt ikke ligeså godt, som de gjorde for 10 år siden.

Relevant indhold frem for salg

Da fokus er fjernet fra direkte salg og salgsreklamer til relevant indhold, skal man naturligvis levere noget indhold, de kan bruge til noget.

De fleste har prøvet at få hjælp af en ekspedient, som delte ud af egne erfaringer og gode råd for derefter at foretage et køb. Det er ikke sikkert, dette var sket, hvis ekspedienten udelukkende havde forsøgt at sælge. Når sidstnævnte er tilfældet, har de fleste nemlig lyst til at forlade butikken igen eller købe varen et andet sted. Det samme sker, når en virksomhed leverer værdifuldt indhold til deres kunder – altså at de køber varen, fordi de har fået relevant indhold.

Hvad er relevant indhold?

Vi har flere gange nævnt betegnelsen “relevant indhold”, men hvad vil det egentligt sige?  Indhold er relevant, når det falder i dine kunders interesse og er relevant i forhold til din virksomhed og dens forretningsmål.

Når du skal lave noget indhold, der er relevant, skal du derfor tænke på, hvad din målgruppe har lyst til at vide noget om. Det skal være værdifuldt for dem, men det bør selvfølgelig have noget med din virksomhed at gøre. Hvis du ejer en malerforretning, er det eksempelvis ikke relevant at levere indhold om, hvordan man holder haven, eller hvordan man sætter radiatorer op.

Derfor skal du identificere nogle emner, som din målgruppe kan få gavn af. For at få det bedst mulige udbytte bør du lave en strategi, som handler om, hvilke emner du vil levere indhold inden for.

Content Marketing tager tid

Der er desværre ingen genveje til resultaterne med Content Marketing. Ligesom SEO og at opbygge nogle stærke profiler på de sociale medier tager tid, tager Content Marketing også tid. Det kræver, at man kommer i gang hurtigt og gør det konsekvent. Du vil altså ikke se nogle banebrydende resultater ved at blogge én gang om måneden og dele det på dine sociale medier.

Content Marketing kræver, at du giver det fokus og gør det kontirnuerligt. Præcis som du ville gøre med dine AdWords-annoncer og Facebook-ads. Test, hvad der virker, hvad der ikke virker – til sidst finder du netop den stil, som der virker for din virksomhed.

Hvilket medie skal jeg vælge?

Når du skal vælge et medie til det relevante indhold, skal det være et medie, der henvender sig til målgruppen, og som er i overensstemmelse med det produkt eller den service, som du leverer.

Hvis du driver en webshop, er det oplagt, at du laver en blog på din webshop. Du kan også lave en E-bog, som du kan sende til dine eksisterende kunder, eller som du kan reklamere med for at få flere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

De mest brugte medier er E-bøger (f.eks. den her WordPress e-bog), nyhedsbreve og blogs, men de sociale medier, videoblogs og podcasts bruges også. Du bør fokusere på et enkelt eller få medier. Det kan være effektivt at bruge mere end et medie ad gangen, fordi det åbner muligheden for at genbruge eksisterende indhold på andre kanaler. Alfa omega er dog, at du gør det gennemført på de medier, du vælger. Det er altså klart at fortrække at gå all in på ét medie, fremfor at gøre tingene 50% på tre forskellige medier.

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.