Kom godt i gang med linkbuilding | NemProgrammering.dk
NemProgrammering.dk logo

Kom godt i gang med linkbuilding

  Skrevet af: Halfdan Timm, Obsidian Digital     17-08-2017     Skrevet i: SEO + SEM

i gang med linkbulding

Internettets stadig stigende indgriben og betydning har ændret marketing for altid. Et kendt citat lyder som følgende: ”Halvdelen af pengene jeg bruger på markedsføring er spildt; problemet er, at jeg ikke ved hvilken halvdel”. Dette citat er stadig rammende for mange af de klassiske marketingkanaler som aviser, tv, bannere, radioreklame etc. Her er den direkte såvel som den indirekte effekt af den enkelte aktivitet yderst svær at spore. Dette er et af de vigtigste argumenter for, at online marketing som markedsføringskanal i fortsat grad vinder frem. Online marketing består af rigtig mange elementer. Denne her artikel fokuserer på det man kalder linkbuilding, som er en del af SEO (søgemaskineoptimering).

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding bliver af mange opfattet som værende et af de vigtigste parametre inden for søgemaskineoptimering. Søgeoptimering kan groft skåret inddeles i to kategorier; on-site og off-site. Linkbuilding hører hertil ind under off-site. Meget kort fortalt er linkbuilding processen, der man skaber trafik og opmærksom ved at generere et link til én hjemmeside fra en anden side. Til forskel på den mere traditionelle markedsføring kan resultaterne af disse tiltag måles på og spores.

Linkbuilding før og nu

Landskabet og forudsætningerne for linkbuilding ændrede sig drastisk i 2012. Google indførte en algoritme, der blandt andet havde det formål at skabe bedre og mere præcise søgeresultater, hvorfor hjemmesider der i overdreven grad udnyttede seo teknikker ikke fik de samme høje placering som førhen. Google slog hårdt ned på de sider, de vurderede som værende linkspam.

Som følge deraf faldt rigtig mange hjemmesider drastisk i rankingen på google. Mange af de virksomheder der udliciterede deres linkbuilding aktiviteter til ansatte i Indien og Kina, og derved kunne tilbyde store antal links for få kroner, mødte nu modstand. Hvad der før var muligt at udføre på samlebånd, kræver nu grundigt arbejde, evner og ikke mindst tid.

Fokus på Linkbuilding skribenterne.

Som beskrevet ovenstående er det ikke længere muligt at producere links i massevis. Kravet fra google om kvalitet og relevans links og domænerne imellem øger vigtigheden af personen bag tastaturet – forfatterne bag teksterne. De mest succesfulde virksomheder vægter valget af deres linkbuilding-tekstforfattere, og deres forgodtbefindende, højt. Tilfredse medarbejdere arbejder om ikke andet lige bedre end mindre tilfredse. Med mange udarbejdede tekster dagligt, der om noget repræsenterer din virksomhed, bør dette være et fokuspunkt. Læs derfor mere om hvordan du kan øge medarbejderplejen og – tilfredsheden her.

Linkbuilding i forhold til konteksten

En af årsagerne til det er vigtigt at finde de rette tekstforfattere til dine linkbuilding aktiviteter er, at det i høj grad kræver en omfattende forståelse for mange grene af tilværelsen. Før teksterne er relevante, skal de stå i relation til de givne links og domænerne. Det vil sige, at man i teorien skal kunne gøre sig som ekspert inden for alle områder og som en kamæleon tilpasse sit sprog og sine udtryk efter behov.

Konteksten er altafgørende. For at lave god linkbuilding skal du som det første forstå konteksten, du opererer ud fra. Det betyder rent lavpraktisk, at der for eksempel er forskel på om du skriver på et domæne fra takeaway København, eller om du skriver om det noget mere komplekse og tekniske Visma Business. Det er klart sproget skal være mere uformelt og ligetil, hvis du skriver om fastfood kontra, hvis du skriver om et ERP-styringssystem.

Benyttelse af ankertekster

For at få mest mulig ud af din linkbuilding er det essentielt at vælge den rette ankertekst (teksten du bruger som hyperlink). Du skal vide, hvornår du skal lave aggressive og mere passive ankertekster. Desuden skal dine ankertekster virke som en naturlige forlængelse af den oprindelige tekst. Kunsten er, at ankerteksten virker så lidt iøjnefaldende som muligt.

Der findes rigtig mange forskellige teorier og discipliner inden for linkbuilding. Sørg for at følg disse tips for ikke at fare vild i junglen af modsatrettede råd og vejledninger.

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.