NemProgrammering.dk logo

Kom godt i gang med teknisk SEO – også selvom du ikke er ekspert

Ekspert indlæg
Kom i gang med teknisk SEO
Merete Bjerrum, Morningscore.io

  Skrevet af: Merete Bjerrum, Morningscore.io     21-12-2020     Skrevet i: SEO + SEM

Vil du have et hurtigt og enkelt overblik over de faktorer, der er allervigtigst at fokusere på inden for teknisk SEO?

Til tjeneste!

Her får du nemlig en liste med 10 tips til oplagte måder at optimere dit website i teknisk forstand – og du behøver absolut ikke være SEO-ekspert for at komme i gang med arbejdet.

Artiklens 10 tips dækker alle sammen over almindelige tekniske problemer, som findes på de fleste websites. Derfor er du godt klædt på til at komme i gang med teknisk SEO, hvis du læser den her artikel fra ende til anden.

Alle kan lære at løse tekniske småproblemer i relation til SEO, men uden større teknisk indsigt kan det være svært at opdage fejlene, når de opstår. Det er der heldigvis råd for, hvis du bruger en form for værktøj til at analysere dit website og finde alle fejlene for dig.

Så skal du nemlig kun bekymre dig om at rette fejlene, og det behøver ikke være svært. Især ikke, hvis du vælger et SEO-værktøj som Morningscore, der både gør det besværlige analysearbejde for dig og giver dig konkrete guides til hvordan du skal bære dig ad for at rette hver enkelt fejl.

Dermed bliver dit website hurtigere og får mere trafik – og det er jo det, det hele handler om, ikk’?

Nåhja, forresten: Jeg skylder vist lige at sige, at jeg arbejder for Morningscore, hvilket er en ikke helt ubetydelig årsag til at jeg anbefaler værktøjet i den her sammenhæng. Men jeg vidste sådan cirka intet om SEO, da jeg lærte værktøjet at kende for få måneder siden, så jeg kan personligt skrive under på, at Morningscore kan være en uvurderlig hjælp, hvis du også skal i gang med SEO for allerførste gang.

Her kommer de 10 tips til teknisk SEO:

  1. Tilføj alt-tags på alle billeder
  2. Reducér størrelsen af dine billeder
  3. Øg hastigheden med caching
  4. Mobiloptimér dit website
  5. Byg interne links
  6. Tilføj title tags og metabeskrivelser
  7. Tilføj strukturerede data
  8. Krypér din forbindelse
  9. Få styr på redirects
  10. Tilføj et sitemap

Godt, lad os se nærmere på de 10 tekniske SEO-tips her.

1. Tilføj alt-tags på alle billeder

Et alt-tag er en kort tekst, som beskriver indholdet af et billede. Google kan ikke læse billeder – i hvert fald ikke særlig godt – og derfor kan søgemaskinen kun afkode dit website, hvis du med tekst forklarer, hvad der er på de billeder, du bruger.

Når du laver gode alt-tags på dine billeder, sikrer du også at dit site giver mening, selv hvis billederne af en eller anden grund ikke skulle blive indlæst rigtigt. I så fald vil alt-teksten nemlig være synlig i stedet. Du kan huske det på, at forkortelsen “alt” i bund og grund dækker over, at teksten fungerer som et alternativ til visningen af billedet..

De fleste CMS-systemer – herunder WordPress, som på verdensplan er det ubestridt mest populære system af sin slags – har indbyggede funktioner, som gør det nemt at lave alt-tags i forbindelse med upload af billeder til websitet.

2. Reducér størrelsen af dine billeder

Og apropos billeder: Alt-tags er ikke den eneste faktor, som har indflydelse på din SEO.

Størrelsen af dine billeder har nemlig også stor betydning, idet du skal sørge for at uploade dine billeder i lavest mulig opløsning, så de ikke fylder mere end allerhøjst nødvendigt.

I praksis kan du løse problemet ved at køre billederne igennem et gratis onlineværktøj såsom tinypng.com. Hvis du arbejder i WordPress, kan du også gå et niveau videre og installere et “lazy loading”-plugin, der sikrer, at dine billeder ikke allesammen loades på én gang, men i stedet først hentes efterhånden som brugeren scroller ned igennem siden. Med sådan et plugin vil brugeren opleve dit website som superhurtigt, selvom den fulde brugeroplevelse i realiteten indebærer meget indhold.

3. Øg hastigheden med caching

Hastigheden på dit website er afgørende for brugeroplevelsen, og derfor er den også af afgørende betydning for Google. Faktisk er der undersøgelser, der viser, at 1 ud af 4 brugere er tilbøjelige til at forlade et website, der tager mere end 4 sekunder om at loade, så sørg for at dit site ikke er for sløvt.

Den mest effektive måde at optimere hastigheden er ved at bruge caching. Med caching registreres og gemmes der midlertidigt en mængde data fra dit website, så den samme data ikke behøver hentes endnu engang, næste gang vedkommende besøger siden.

I takt med at flere og flere brugere flytter aktiviteten over på mobile enheder, bliver det med hastigheden kun vigtigere og vigtigere. De fleste mobiltelefoner kører nemlig med en smallere båndbredde end brugerne er vant til fra stationære og bærbare computere, og derfor er det nødvendigt at optimere hastigheden, så brugeren ikke oplever websitet som langsomt.

Hvis du bruger WordPress lignende CMS-systemer, findes der plugins, som kan hjælpe dig med caching. Søg på Google efter “caching plugin” og navnet på dit CMS-system – så er problemet så godt som løst.

4. Mobiloptimér dit website

I dag foregår størstedelen af aktiviteten på internettet på mobile enheder, og det er Google naturligvis helt klar over. Derfor tilgodeser søgemaskinen websites, som tilbyder en god brugeroplevelse på tværs af platform, uanset om brugeren sidder ved skrivebordet og ser dit website på en stationær skærm, eller vedkommende ligger på sofaen og besøger siden via browseren på en smartphone.

I WordPress kan du vælge imellem mange designs – både gratis og betalte – som er designet responsivt, så de tilpasser designoplevelsen til den platform, som brugeren benytter.

5. Byg interne links

Hvis du vil styrke specifikke undersider, skal du bygge interne links på dit website. Det er især relevant, hvis du driver en webshop, eftersom der sjældent er nogen, der linker til de enkelte undersider på den type sites.

Det betyder, at du sélv bør gøre en ekstra indsats for at fremhæve de vigtigste undersider på dit website, og i den forbindelse er interne links vejen frem.

6. Tilføj title tags og metabeskrivelser

Title tags og metabeskrivelser betegner de korte tekster, som vises når et website fremgår i Googles søgeresultater. Man kan sige, at de fungerer lidt som et opsigtsvækkende skilt eller en attraktiv butiksfacade, som tydeligt formidler hvad man kan forvente at finde inde i butikken – i hvert fald hvis der er tale om vellykkede tekster.

Når du tilføjer title tags og metabeskrivelser, er det nemlig helt afgørende, at du skriver noget, der samtidig giver et retvisende billede af indholdet på den side, teksterne vedrører, hvilket motiverer brugerne til at klikke på dit website frem for konkurrenternes. I praksis kan du gøre det ved hjælp af et WordPress-plugin som Yoast, der gør det nemt og overskueligt at arbejde med.

Vær opmærksom på, at det ikke nytter noget at tilføje title tags og metabeskrivelser med hovedet under armen. Det er afgørende, at teksterne afspejler sidens faktiske indhold, for hvis brugerne ikke kan finde det, du i overført betydning reklamerer med at have på hylderne, bliver de utilfredse kunder i din butik. Og det vil det alt andet lige få negative konsekvenser for rangeringen af dit website i søgeresultaterne.

7. Tilføj strukturerede data

Du ved måske allerede, at en af de vigtigste faktorer for rangeringen af dit website er kvaliteten af dit content. Indholdet er nemlig afgørende for at Google kan få en nuanceret og retvisende billede af hvad de enkelte sider på dit website handler om – og hvilke søgeord siderne i øvrigt skal rangere for.

Men ud over tekstbaseret indhold bruger Google også andre typer data for at forstå indholdet af en side. Strukturerede data er et eksempel på dette.

Har du selv prøvet at søge efter et spørgsmål eller specifik opskrift i Google og fået et søgeresultat med mere iøjnefaldende indhold end de sædvanlige ti øverste søgeresultater?

I så fald har du allerede stiftet bekendtskab med de såkaldte “rich results”, som er resultatet af vellykket SEO-arbejde med strukturerede data. Det er ikke svært at arbejde med; start eventuelt med at google “schema generator” – så får du et værktøj, der kan klare formateringen for dig.

8. Kryptér din forbindelse

Googles mission fokuserer 100% på at tilgodese slutbrugeren. Og eftersom Google udmærket kender værdien af at beskytte slutbrugerens sikkerhed, siger det næsten sig selv, at søgemaskinen favoriserer de websites, hvor sikkerheden er bedst.

Du kan styrke sikkerheden på dit website ved at kryptere forbindelsen med et såkaldt SSL-certifikat, som omdanner en almindelig HTTP-forbindelse til en krypteret én af slagsen. Dermed er brugerens personlige data (f.eks. kreditkortoplysninger o.lign.) i sikkerhed, når de overføres fra server til server. Du kan nemt få et SSL-certifikat ved at henvende dig til din webhost.

9. Brug redirects

Når Google crawler dit website, læser søgemaskinen de enkelte undersider ligesom siderne i en bog. Hvis du ændrer i URL’en på en underside, tolker Google det som om der mangler en side i bogen, og det er klart, at det fører til forvirring i brugeroplevelsen.

Løsningen er at tilføje såkaldte redirects, som i praksis er din mulighed for at give Google en serviceoplysning i stil med “historien fortsætter på side 71”. Det hjælper Google til at give brugeren så gnidningsfri en læseoplevelse som muligt, og derfor er redirects i høj kurs.

10. Tilføj et sitemap

Når du tilføjer et sitemap til dit website, svarer det til at du indsætter en indholdsfortegnelse i begyndelsen af din bog – eller et stikordsregister i slutningen. Hensigten med et sitemap er nemlig at gøre det nemt for Google at få overblik over indholdet af dit website og hvordan det er struktureret.

Hvis du bruger WordPress kan du nemt tilføje et sitemap ved hjælp af det populære plugin Yoast. Det plugin skal du i det hele taget anskaffe dig, for det gør det super nemt at arbejde med mange af de vigtige elementer, som understøtter teknisk SEO. Det bedste af det hele er, at Yoast både opretter og vedligeholder dine sitemaps helt automatisk.

En afsluttende bemærkning

Når du har læst hele den her artikel, har du en god grundlæggende forståelse for alt det, du skal holde styr på, når du arbejder med teknisk SEO – så hvis artiklen har givet dig mod på at kaste dig over arbejdet, er det faktisk bare om at starte fra en ende af.

Og husk: Hvis du stadig synes, at det hele virker lidt uoverskueligt, er der hjælp at hente, hvis du anskaffer dig et brugervenligt SEO-værktøj som Morningscore.

Værktøjet giver dig automatisk et overblik over alle de små og store tekniske problemer, der påvirker dit website negativt og har konsekvenser for dine placeringer i Googles søgeresultater.

Derudover hjælper Morningscore dig også med at prioritere opgaverne, så du kan starte med at fokusere på de fejl og problemer, der har størst påvirkning på dit website. Dermed sparer du en hel masse tid, som du kan bruge på andet arbejde, der vigtigere – og sjovere. ;)

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

  • rajputaman siger:

    I read this article! I hope you will continue to have such articles to share with everyone! thank you!