NemProgrammering.dk logo

Lokal SEO: Hvad går det ud på og hvorfor er det undervurderet?

Ekspert indlæg
lokal seo
Simon H. Hansen, morningtrain.dk

  Skrevet af: Simon H. Hansen, morningtrain.dk     31-01-2017     Skrevet i: SEO + SEM

Lidt om mig: Jeg arbejder på fuld tid hos et webbureau og sidder dagligt med en eller flere SEO-cases, hvormed jeg efterhånden ser nogle interessante mønstre, der munder ud i to mulige resultater:

  1. Arbejde med lokal SEO giver ikke mening.
  2. Arbejde med lokal SEO er en guldmine.

Alene faktummet, at det ikke er relevant for alle og at det samtidig er svært at måle resultaterne, tror jeg er den hovedsagelige årsag til, at så få kender til disciplinen.

Hvad får jeg ud af det?

Pyha – det var et grumt spørgsmål!

Om lokal SEO giver mening for lige akkurat din forretning, afhænger af, om nogen søger efter ”søgeord+geografisk lokation”. Derudover er det ikke alle søgninger, hvorpå de lokale resultater dukker op – i sådanne tilfælde, er den lokale SEO indsats pludselig kun halvt så interessant.

Check begge dele via Google Adwords: Keywordplanner, hvor du kan se de månedlige søgninger og en Google-søgning, hvor du kan se om dit søgeord+by/område/landsdel/land rent faktisk har lokale resultater (som dem du ser på billedet længere nede).

Selvom det ikke er alle, vil mange dog kunne hente ”gratis/ekstra” placeringer på nogle ganske store søgeord.

Tag for eksempel søgningen ”Blomster Odense”, der ligger med 720 månedlige søgninger ifølge Google selv – det er 720 potentielle kunder, der ser dig sådan her:

SEO kort

Hvordan gør jeg?

Jeg kunne i dette afsnit kaste mig ud i, at give dig hele listen med ting du kan gøre, for at opnå gode resultater med lokal SEO.

Ikke desto mindre, synes jeg fremgangsmåden er godt præsenteret i følgende guide, derfor vil jeg blot opsummere proceduren i grove træk. Se den fulde guide på Searchengineland.com.

Hvad du får ud af at læse nedenstående er en opsummering, men også et par gode råd til, hvor der er noget at hente på det danske marked. Derefter kommer et par cases, i form af Soffie Dance Studio og Bloomit.

Hov! Hvorfor skrev han ikke Soffie.dk eller Bloomit.dk? Få svaret nedenfor!

Sådan gør du: Kort opsummeret.

  1. Få styr på Google Business: Det er nemt, det tager en time eller to og du giver Google en masse indenfor direkte i hånden – det elsker de.
  2. Implementer kontaktinformationer/lokale data igennem struktureret data og/eller footer.
  3. Lav en lækker landingpage (f.eks. Forside), hvor der er fokus på det ønskede keyword (eks. ”Blomster Odense”) og specielt stort fokus på byen eller området du sigter efter samt dit virksomhedsnavn.HUSK: Dit virksomhedsnavn skal altid optræde ens, ellers forvirrer du mere end du klargør overfor Google.
    Hav gerne et Google maps kort implementeret på denne side.
  4. Få anmeldelser på Yelp og Google (af dine kunder, venner, bekendte).
  5. Styrk din CTR på det givne søgeord (Med en god rich snippet).
  6. Få styr på dine listings og andre lokale links:
    Kan du få et link ind på nogle af de større, danske og udenlandske listings (Krak, Yelp, Danskelinks, Hotfrog, Dmoz.org, Bornibyen.dk med flere) har du muligheden for at bruge dit virksomhedsnavn og sætte dig selv i en branche og/eller et geografisk område.Derudover kan du med fordele arbejde med at skaffe links fra dit nærområde: Google kender også godt deres placeringer/emne og links derfra er gerne nemme at hente.Desuden bør du kigge på valget af ankertekst (søgeord+by eller dit brandnavn/Google business navn) ved alle links du bygger.Dette er også ganske almindelige links, der også altid vil have en gigantisk effekt på din lokale SEO. Du skal altså ikke kun gå efter de lokale links, men være opmærksom på, at de gerne er nemme at få og samtidigt har en forøget effekt i forhold til lokal SEO.
    Blanding og diversitet er altid den bedste vej at gå.

To forskellige cases, hvor lokal SEO giver mening

Jeg har, i min arbejdstid, ramt flere cases, hvor det i høj grad, i lav grad eller overhovedet ikke har givet mening, at arbejde med lokal SEO. Herunder ser du to eksempler.

Soffie Dance Studio – En guldgrube

softie

Soffie.dk er, når det kommer til lokal SEO, ikke mindre end en guldgrube. Der er tale om en fysisk aktivitet, som kræver at du er tilstede i byen København.

Altså er det, både i forhold til søgeord og det egentlige kundesegment, oplagt at ligge nr. 1 på ”Danseskole København” og lignende termer.

Udover det ovenstående, har vi blandt andet kigget på ”Disco København”, ”Salsa København”, ”Dansetimer København” og mange flere.

Bloomit – Lokal SEO som et tilskud

bloomit

Bloomit er en dansk webshop, men samtidig også en fysisk butik i Odense.

I stil med Interflora og Euroflorisk, leveres der til hele landet igennem samarbejdspartnere.

Dette betyder, at arbejdet med Bloomit, fra vores side, har været målrettet imod kæmpe søgeord som Blomster, Send blomster og Bryllupsbuketter, med samlet set langt over 20.000 månedlige søgninger på landsplan.

Ovenstående søgetermer er voldsomt interessante for webshop-delen af Bloomit, samtidigt med at der bliver foretaget køb, som kan afhentes i den fysiske forretning.

Samtidig er der bare det lokale søgeord ”Blomster Odense”, med flotte 720 søgninger, der, trods det at det ikke ligefrem er 20.000 søgninger, er meget interessante for forretningen af flere årsager.

1. Kunderne er meget købsmodne.
Der søges formodentlig efter en blomsterbutik i Odense eller muligheden for at købe, med levering i byen  –> Altså 2x salg til Bloomits eget blomsterværksted.

2. Søgeordet er nemt.

Den helt store guldvinder i alt der hedder lokal SEO er, at du klipper 50-99% af konkurrencen ud. For det første, er det kun virksomheder med lokale adresser, der kan ende i de lokale resultater (det første billede i denne artikel).

Når det kommer til de lokale resultater samt den almindelig rangering, på det givne geografisk baserede søgeord,

Lokale forretninger, foreninger og deslige er enormt dårlige til at få SEO-optimeret deres websites og begiver sig sjældent ud i linkbuilding.

I Bloomit’s tilfælde, er store dele af SEO-hajerne med de store markedsføringsbudgetter altså helt eller delvist væk, fordi de har lav interesse i by-fokuserede søgeord, fordi kunderne er i et lokalt mindset.

Dette kombineret med, at du som lokal forretning (eller lagerhal) har langt flere muligheder for at vinde Googles gunst på det lokale søgeord (Læs guiden fra SearchEngineLand), giver dig en helt unik chance, for at hoppe ind på et marked af en okay størrelse med mange købslystne søgende og en stor mængde konkurrenter stående på sidelinjen, uden mulighed for at byde ordentligt ind.

Det kan – eller kan ikke – give mening for din forretning

Er du en webshop med lager i Odense eller København, eller har du en fysisk forretning, kan lokal SEO altså meget vel være en guldgrube. Samtidigt kan der være 117 andre ting, der i sidste ende giver dig mere trafik og flere salg.

Lokal SEO er heldigvis noget, du altid kan vende tilbage til, når du føler at der er styr på alle de ting, som du vurderer som mere vigtige (Det kunne være: store søgeord, gode kategoritekster, en god linkstruktur, en stærk linkprofil og så videre).

Men driver du en sushi-restaurant, en lokal sportsklub som den ovenstående eller deslige, bliver du (næsten) nødt til at kigge på lokal SEO -> Med mindre altså, at ingen søger efter det du tilbyder.

Har du eksempelvis en ”Kung Fu”-klub i Struer, er det langt fra sikkert, at lokal SEO giver resultaterne for dig: Måske er det sjovere at kigge på ”Kung Fu” som helhed eller ”Kung Fu klub” og så fange dine kunder derigennem.

Om 20 søgninger månedligt og chancen for en kunde eller to er nok for dig, eller arbejdet er givet bedre ud andetsteds, må være op til dig at bedømme.

Tak fordi du læste med.

Mange venlige hilsner: Simon Hedegård Hansen – Junior SEO hos Morning Train.

Bliv kologere på SEO

Ønsker du at blive kolgere på SEO, kan du på NemProgrammering.dk tage et online SEO kursus. Klik på linket og læs mere.

 

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *