NemProgrammering.dk logo

Tjekliste: Praktiske og tekniske ting inden lancering af ny webshop

Ekspert indlæg
Kasper Stück

  Skrevet af: Kasper Stück     16-08-2018     Skrevet i: Design, Kommunikation

– Artiklen er skrevet af Kasper Stück – Eagle Media

Du har brugt timer og atter timer på at stable din webshop på benene og føler dig nu klar til at vise hele verden, hvad du har at byde på. Før du klikker på live-knappen, bør du lige gennemgå en række punkter for at sikre dig, at alt fungerer. Man får nemlig ikke noget godt ud af at sende potentielle kunder ind på en webshop, som hverken er helt eller halvt færdig.

Denne tjekliste er tilegnet den nye webshopejer, som efter adskillige måneders hårdt arbejde har stirret sig blind på sin nye webshop og derfor har brug for en hjælpende hånd.

Gennemgå punkterne slavisk og tag hånd om eventuelle fejl og mangler, inden du går live med din webshop.

Slet ubrugte skabelonsider og overflødigt indhold

Dine besøgende vil helt sikkert blive en smule skeptiske, hvis de lander på en hjemmeside, som er fyldt med ubrugte skabelonsider og overflødigt indhold. Derfor bør du gennemgå samtlige sider på din webshop og i den anledning skille dig af med overflødige sider.

slet skabelonssider

Ubrugte skabelonsider og overflødigt indhold sender ikke blot et dårligt signal til dine potentielle kunder, men også til søgemaskinerne. Tyndt indhold bliver nemlig ikke ligefrem tilgodeset af søgemaskinerne.

Læs korrektur på samtlige tekster

Skal du for alvor skræmme dine potentielle kunder væk, så skal du bare sørge for at fylde dine tekster med stavefejl.

Det er tidskrævende at læse korrektur, hvis man har mange produkter og dermed mange produktbeskrivelser, men det er al tiden værd. Du kan evt. hyre en ekstern korrekturlæser, hvis retstavning og grammatik ikke hører til blandt dine spidskompetencer. Det er i hvert fald vigtigt, at der bliver kigget på dette punkt, inden webshoppen ser offentlighedens lys.

Stil skarpt på hastigheden

Det tredje punkt på dagsordenen handler om hastighed – altså hvor lang tid det tager at loade sidens indhold. Netop hastighed er en undervurderet faktor, som alle webshopejere bør tage alvorligt. Man risikerer nemlig at gå glip af rigtig mange potentielle kunder, hvis ens webshop tager adskillige sekunder at loade.

Du kan med fordel benytte dig af tools.pingdom.com, hvis du er interesseret i at vide, hvor hurtig din hjemmeside rent faktisk er. Der er vel at bemærke tale om et helt gratis tool.

hastighed

Eksempel: kisk.dk kan bryste sig af en loadingtid på 469 ms. og er dermed 97 % hurtigere end alle testede sider.

Optimalt set bør din loadingtid være under 2 sekunder – allerhelst under 1 sekund.

Fire tips til en hurtigere hjemmeside

  • Ryd op i din HTML
  • Anvend caching
  • Gør brug af JavaScript Minifier (håndtering af JavaScript og CSS)
  • Host din database på en separat webserver

Få lavet eksterne tests af din webshop

Det er ikke nok, at du selv tester din webshop. Du bør også få lavet eksterne tests, da det er sundt at få nogle nye og friske øjne på ens hjertebarn.

I en evt. brugertest skal der lægges vægt på alle de vigtige parametre bestående af både troværdighed, brugervenlighed, sikkerhed og meget andet. Det er i den forbindelse vigtigt, at du er åben for kritik, da kritikken gerne skal munde ud i, at din webshop bliver endnu bedre.

I din egen test af webshoppen skal du huske at teste siden fra forskellige browsere. Det gælder både Firefox, Chrome, Safari og alle de andre populære browsere. Derudover bør du teste hjemmesiden via både smartphone, tablet og laptop.

Sørg for at din webshop er mobilvenlig

Drømmer du om at opbygge en sund forretning, så må du ikke gå på kompromis med mobilvenligheden. Det er nemlig en decideret katastrofe at lancere en webshop, som ikke er mobilvenlig, når det er alment kendt, at flere og flere handler fra mobile enheder. Heldigvis findes der en nem og sikker måde, hvorpå man kan teste, om en hjemmeside er mobilvenlig.

Det er via quirktools.com let som en leg at undersøge, om ens webshop fungerer på alle smartphones, tablets og computere. Erfarer du, at din hjemmeside ikke er mobilvenlig, så bør du sætte en tekniker på sagen hurtigst muligt.

Glem ikke din checkout

En mangelfuld eller uoverskuelig checkout kan koste rigtig dyrt, idet man risikerer at gå glip af mange ordrer. Derfor bør man dykke dybt ned i sin checkout og undersøge, om der er mulighed for at optimere købsprocessen.

På det danske e-handelsmarked mærkes der i øjeblikket en stor interesse for one step checkout, hvor man har alle informationer samlet på én side. At de fleste webshopejere vælger denne type checkout er ikke ensbetydende med, at du skal gøre det samme. Du skal ikke desto mindre forsøge at gøre det så let for dine kunder som muligt.

Med udgangspunkt i ovenstående råder vi dig til at fjerne alle overflødige punkter i checkout-fasen. Det er for eksempel ikke væsentligt at kende kundens alder, medmindre du sælger alkohol eller andre produkter til voksne.

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.