NemProgrammering.dk logo

Sådan får du dine billeder til at dukke op på Google

Ekspert indlæg
Sådan får du dine billeder til at dukke op på Google
Søren Skriver

  Skrevet af: Søren Skriver     11-11-2015     Skrevet i: SEO + SEM

Hvis du gerne vil sikre dig, at dine billeder dukker op på Google, når der søges efter relevante søgeord for din hjemmeside og som på en eller anden vis har relevans til det billede, som du har uploadet på din hjemmeside, så er der flere forskellige ting, som du skal tage stilling til og som du skal arbejde med. Der er rigtig mange, der glemmer, at optimering af deres billeder faktisk er en rigtig stor del af SEO (søgemaskineoptimering), og det er en skam, for det kan nemt betyde, at man kommer til at gå glip af store mængder seriøs og relevant trafik.

Det er selvfølgelig også derfor, at du skal sørge for at arbejde med optimering af dine billeder, så de dukker op på Google ved relevante søgninger. Der er mange, der undervurderer det faktum, at man bør arbejde med optimering af billeder med henblik på bedre placeringer i Google, da mange er af den opfattelse, at de ikke giver lige så meget trafik som normale placeringer i SERPs (Search Engine Results Pages) – men det er en fejlagtig opfattelse.

Brug altid ALT-tag

Du har med garanti lagt mærke til, at hvis du fører musen henover et billede på en hjemmesider, så dukker der en lille boks op med en tekst – det er dét, der kaldes for et ALT-tag. Det er i bund og grund bare en lille tekst, der fortæller Googles crawlers, hvad billedet er og hvad det forestiller. Det bruges dog også af farveblinde og deslige, der bedre kan opfatte betydningen af billedet vha. et sådan tag.

Det er meget vigtigt, at du sørger for, at beskrive alle billeder med et alt-tag, da det vil få selve billedet til at ranke bedre og give Google et bedre syn på hele den underside på dit website, hvad end det er en side, et blogindlæg eller en produktside. Det er uhyre vigtigt, at du giver dig god tid til at formulere nogle gode ALT-tags, der naturligvis inkluderer dit vigtigste søgeord, eftersom dette tag er den eneste mulighed (sammen med filnavnet), som Google og øvrige søgemaskiner har for at identificere, hvad billedet indeholder.

Hvis du eksempelvis arbejder med webshops, skal dit alt tag gerne være det samme som produktnavnet på produktbillederne.

Giv altid filen et relevant navn

Hvis du overfører et billede fra dit kamera, fra din smartphone eller gemmer det fra nettet, så er det meget sjældent, at det har et synderligt sigende filnavn. Det er ikke ualmindeligt, at det hedder med “IMG_0421.jpg” el.lign. Hvis du ser et sådant filnavn, så vil du ikke have nogen jordisk chance for at vide, hvad det er, og det samme gør sig gældende for en søgemaskine som Google. Hvis du i stedet vælge at kalde dit billede for noget relevant i forbindelse med din underside – det kan f.eks. være modelnavnet på det produkt, du skal sælge, det kan være en kort beskrivelse af billedet eller noget helt tredje. Det er desuden også en god idé, at du sørger for at have dit primære søgeord med i filnavnet. Dette må siges at være ét af de mest relevante punkter i forbindelse med optimering af dine billeder med henblik på bedre placeringer i Google og andre søgemaskiner.

Hvis du for eksempel sælger iPhone 6 telefoner, så kunne filnavnet med fordel hedde: ”iphone-6.png”, når du uploader det.

Reducér filstørrelsen

Hastighedsoptimering er en stor del af SEO – og der skal ikke lægges skjul på, at det oftest er tunge billeder, der er skyld i, at en hjemmeside eller en webshop er langsom. Derfor bør du også sørge for at reducere filstørrelsen, så den rammer et minimalt niveau uden at kvaliteten ødelægges for meget. Det betyder også, at man skal komprimere billeder, så de har en fornuftig størrelse – ofte kan det være en god idé at tage udgangspunkt i tommelfingerreglen om, at et billede maksimalt må komme til at fylde 40 KB.

Hvis en webshop som Elekcig.dk f.eks. ikke brugte tid på at komprimere deres billeder, så ville det betyde en øget loadtid, og det kunne faktisk have store konsekvenser ift. deres indtjening. I den forbindelse skal du også sørge for, at reducere selve størrelsen på dine billeder. Du kan sagtens skalere dem vha. CSS, men det giver dog ikke en reducering af din filstørrelse. Det betyder også, at du ikke skal uploade et billede med en størrelse på 2500 pixels x 1000 pixels, hvis du reelt set kun skal bruge et billede, der har en størrelse på 250 pixels x 100 pixels.

Billedtekst og placering i artiklen

Det er også meget vigtigt, at du ikke blot placerer dit billede et tilfældigt sted i artiklen. Det er både af hensyn til søgemaskiner og dine besøgende, at du skal gøre dette, da det forvirrer begge parter, hvis et billede bliver placeret fuldstændig ude af kontekst. Ikke nok med, at du skal sørge for at placere dine billede på optimal vis i din artikel, så gør du også klogt i at skrive en kort billedtekst til dine billeder.

Det er dog ikke kun som følge af, at søgemaskinerne bruger denne tekst, at du skal sørge for at skrive den, for sammen med overskrifterne er det én af de mest læste former for tekst i hele artiklen. Tilbage i 2012 publicerede KissMetric en artikel hvori der står, at “Billedtekster bliver læst 300% oftere end selve brødteksten i en artikel, så derfor vil det betyde, at du vil tabe en stor mængde potentielle læsere ved ikke at bruge dem”. Der skal dog ikke være nogen tvivl om, at disse små billedtekster naturligvis også bruges af Google og øvrige søgemaskiner til at identificere både billede og sidens generelle indhold.

Hvad skal jeg – i korte træk – gøre for at mine billeder dukker op på Google?

Der er mange ting, du skal arbejde med, for at få dine billeder til at dukke op i Googles søgeresultater. Jeg har dog forsøgt at lave en kort opsummering af, hvad du skal have styr på, for at sikre, at dine billeder er optimeret på bedst tænkelig vis:

  • Brug relevante billeder, der passer til din tekst
  • Giv billedet et sigende filnavn
  • Sørg for at billedet har en passende størrelse
  • Reducér filstørrelsen, for at sikre hurtig loadtid
  • Skriv en kort og præcis billedtekst
  • Brug altid ALT-tag – og overvej også TITLE-tag

 

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.