Sådan får du flere relevante følgere på Instagram

Af Marcus Forsberg fra RejseGear.dk
Virksomheder er med på Google, Twitter, Google+, Facebook og den seneste businessnød, der skal knækkes, hedder Instagram.
Instagram har over 400 millioner månedlige medlemmer, som hiver mobilen frem og scroller hastigt ned gennem et ocean af kreative fotos, madbilleder og highlights fra dagens outfit.
Med så mange aktive brugere, er der selvsagt en meget bred bølge af materiale. Der er alt lige fra interiør til motivationscitater. Brancherne er uendelige – og ligesom Facebook, er virksomheder i Danmark stille og roligt begyndt at satse stort på Instagram.
I 2015 er der 770.000 månedlige danske brugere på Instagram. Så medmindre dit firma udelukkende renser gulvmåtter i udkantsdanmark, er der helt sikkert en relevant vinkel, du kan snige din virksomheds Instagram profil ind på.
For nyligt er der blevet åbnet for almindelig annoncering på Instagram – men det vil jeg ikke snakke om her i indlægget. Derimod vil jeg snakke lidt om, hvordan du kan forøge antallet af dine følgere, uden at majoriteten kommer fra follow4follow (Instagram kyndige knows).
Første skridt er godt indhold
Instagram handler om det visuelle. Du er nødt til at finde en visuel måde at præsentere dit produkt på – eller i hvert fald præsentere noget relevant indenfor din branche på en pæn måde.
Er det ikke muligt for dig at smide flotte billeder op, har du på forhånd tabt Instagram “spillet”.
Lav en udtømmende analyse af hashtags
Først og fremmest skal du kende din målgruppe. Hvilke personer, vil du gerne have til at følge dig?
Lad os bruge min egen profil til RejseGear.dk som eksempel.
Over 9000 har brugt hashtagget #atrejseeratleve. Hashtagget antyder i hvert fald, at brugerne bag, godt kan lide at rejse – og derfor må de altså være i vores målgruppe (vores branche er rejseudstyr)
Andre hashtags kunne være:
#ferie – 1 million opslag
#ferien – 830.000 opslag
#sommerferie – 186.000 opslag
Hashtags så generelle som disse, skal du dog være kritisk overfor. Det er ikke alle, der hashtagger #ferie, som rent faktisk er i vores målgruppe. Det kan trods alt bare være, at de er glade for at have fået ferie (surprise).
Nu kan du gøre følgende:
- Find opslag, som du kan lid
- Gå ind på brugeren bag opslaget
- Like det givne opslag og eventuelt flere
- Follow brugeren, hvis du er interesseret i at følge med
Ved at gøre dette, har jeg oplevet helt op til 40% af brugerne følger tilbage.
En slavisk metode
Den her metode er lidt mere uetisk. Dog er jeg selv kæmpe fan af den – og håber da også, at mine konkurrenter gør det samme.
Du går simpelthen ind på en konkurrents Instagram profil og trykker på antallet af deres følgere. Herefter får du en meget lang liste af din konkurrents følgere (som du naturligvis allerede ved, er din målgruppe). Og nu kan du så gå igennem brugerne slavisk. Vælg den første, tjek personens billeder og like et par stykker, hvis du synes det er fedt. Follow dem eventuelt.
Husk at være aktiv
Efter at have været i gang i nogle måneder, kan du sikkert prale af flere tusinde af followeres. Men du skal huske at være aktiv på andre måder end blot at like og follow folk.
Nuvel – det styrker dit brand – men i hvor høj grad? Det fede er engagement på din Instagram profil og den direkte kontakt med dine forbrugere.
Gå ud og kommenter på folks billeder. Ikke bare generiske kommentarer som “Sejt billede!” “Flotte farver!”. Spørg ind til stedet, de var på ferie (hvis du er i rejsebranchen), og hvilke oplevelser, de havde.
Jeg har selv brugt denne metode til at styrke rigtig mange Instagram profiler. Men helt kort kan det koges ned til:
- Hav fedt indhold på din Instagram profil
- Find din målgruppe
- Gør dig synlig gennem likes, follows, kommentarer
- Håb på at de synes din profil er et follow værd
Der er uden tvivl brancher, som er lettere end andre. I fitnessbranchen har f.eks. uden større besvær hjulpet profiler op over 10.000 danske followers.
Nøglen til flere relevante followers på Instagram er klart det spændende indhold – og det er kun dig selv, der kender din branches fede indhold. Forsøg at visualisér det – på den måde vinder du.