NemProgrammering.dk logo

Sådan håndterer du en rebranding af din virksomhed

Ekspert indlæg
rebranding
Patrick Furbo, E-commerce hos Holmris B8

  Skrevet af: Patrick Furbo, E-commerce hos Holmris B8     01-03-2019     Skrevet i: Kommunikation

Rebranding handler om meget mere end at skabe en ny identitet udadtil. Det kan vi hos 3R Kontor især nikke genkendende til, da vi for nyligt fusionerede med Holmris B8. Rebranding er nemlig også en proces, hvor du kan opnå nye indsigter i markeder og salg. Det handler i særdeleshed om at være strategisk og effektiv i processen, så du kan opnå positive resultater i både virksomhedskulturen og på bundlinjen.

Hvis du gerne vil rebrande din virksomhed, er det vigtigt, du har et indgående kendskab til din virksomhed, dine kunder og dit marked. Når du har læst dette indlæg, vil du ikke bare have et langt bedre kendskab til konceptet rebranding, men også føle dig klædt bedre på til at søsætte en eventuel rebranding i din egen virksomhed.

3 råd til en vellykket rebranding strategi

En rebranding involverer ofte flere mennesker og er mere tidskrævende, end de fleste forventer. Derfor er en rebranding faktisk kun aktuel, hvis den tjener et bekræftende forretningsmål. Nogle foretager en rebranding, fordi de ikke kan lide firmanavnet, og det er der efter vores opfattelse ikke nogen grund til.

Hvis dit navn til gengæld er uklart, misledende i forhold til brandets værdier, strategi eller produkter, er der bedre grund til at overveje en rebranding. Rebranding er dog ikke kun aktuelt for de virksomheder, der f.eks. ønsker at positionere sig anderledes på markedet. Det er i særdeleshed også populært og ikke mindst aktuelt, når to virksomheder inden for samme branche fusionerer, som vi gjorde med Holmris B8. Netop her handler det om at finde en ny, fælles identitet og ikke mindst forene virksomhedernes respektive markeder og produkter. Før du beslutter dig for, om en rebranding er aktuel for dig og din virksomhed, anbefaler vi, at du overvejer vores tre råd til en vellykket rebranding.

Kortlæg din virksomheds data

Det handler om at finde ind til kernen af virksomheden/virksomhederne. Det sker bl.a. gennem kunde- og medarbejderinterviews samt analyser af din data. Det skal alt sammen være med til at klarlægge dit marked, salg, produkter, konkurrenter og muligheder på længere sigt. Måske du kan finde et ”hul” i markedet, hvor der ikke er særlig stor konkurrence? Ligeledes handler det om at finde ind til din mission og vision. Hvad er det mere præcist for et behov, du ønsker at hjælpe kunderne med?
I vores optik er det her ikke bare den vigtigste post, men også den post, der er mest tidskrævende. Den er fundamentet for hele din rebranding strategi, og jo mere arbejde du lægger her, jo bedre resultater får du i sidste ende.

Slip kreativiteten løs

Når du har gennemført første post, og de vigtige samt tunge beslutninger er truffet, kan du påføre dig de kreative briller. Her handler det nemlig om at skabe et visuelt design og udtryk, der repræsenterer din virksomheds værdier, processer og produkter. Designet lægger sig utroligt meget op ad dine beslutninger omkring målgruppe, markeder, signaler, priser osv. Hvad er det for en type kunder, du søger at tiltrække med dit design? Hvilke værdier skal dit design afspejle? Dit valg af f.eks. farver og fonte samt sprog og tone har alle indvirkning på din rebranding. Hvis du ikke selv har værktøjerne eller ekspertisen, kan du vælge at udlicitere dine grafiske opgaver samt opsætning af hjemmeside. Det er vigtigt, din rebranding er strømlinet, således den både er synlig i internt og eksternt materiale. Ellers risikerer du at skabe forvirring blandt både medarbejdere og kunder.

Klar, parat, klik!

Når du er nået i mål med de to andre poster, er din rebranding endelig klar til at blive skudt i gang – internt såvel som eksternt. Det er vigtigt, at du ikke bare læner dig tilbage i stolen, for her må du faktisk gerne gøre omverden opmærksom på dit nye brand. Du kan f.eks. lave opslag på diverse sociale medier, nævne det i eventuelle nyhedsbreve og/eller sende informerende e-mails rundt til dine eksisterende kunder. Især ved sidstnævnte får du kunderne til at føle sig set og som en del af rebranding processen, hvilket styrker deres troværdighed til dig og din virksomhed. Kort sagt er grundig planlægning altafgørende for, at din rebranding kører gnidningsfrit og ikke mindst professionelt.

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.