NemProgrammering.dk logo

Sådan kan du SEO-optimere din hjemmeside uden at have forstand på SEO

Ekspert indlæg
SEo optimering
Loui Kiær, plutonic.dk

  Skrevet af: Loui Kiær, plutonic.dk     25-09-2019     Skrevet i: SEO + SEM

Som internettets indgriben og indflydelse har sat sit præg på den gennemsnitlige købsadfærd, er der én ting, du kan vide dig sikker på: Din virksomhed kan ikke undvære digital markedsføring. Det har sine fordele og sine ulemper. De helt store fordele er priserne og målbarheden. De enkelte platforme inden for digital markedsføring er generelt langt billigere at annoncere på, hvis du sammenligner dem med radioreklamer, avisannoncer og outdoorreklamer mm. Derudover kan du meget lettere spore, hvad det er for nogle indsatser, der giver resultater, hvor du før kunne spilde mange markedsføringskroner, fordi du ikke kunne måle på effekten. Ulempen ligger i, at digital markedsføring kræver tid. Tid, tekniske ressourcer og indsigt. Og digital markedsføring kan være en jungle at finde rundt i.

Hvis du slet ikke er kommet i gang med at skabe et grundlag for din virksomheds digitale tilstedeværelse, kan det være svært at gennemskue, hvordan du allokerer dit markedsføringsbudget og din dyrebare tid bedst muligt. De fleste online markedsføringskanaler er ikke nogen, du bare lige kan sætte dig ned og få styr på, og derfor er der rigtig mange virksomheder, der vælger at få hjælp af et digital marketing bureau. Vover du dig alligevel ud i at klare jobbet selv, har du meget at lære. I denne artikel vil du blive klogere på, hvordan du kan skabe et fundament for søgemaskineoptimering (SEO) på din hjemmeside, hvis ikke du har arbejdet med disciplinen før.

Hvad er SEO?

SEO er den engelske forkortelse for søgemaskineoptimering, og helt grundlæggende går disciplinen ud på at ligge nummer 1 i Googles søgeresultater. Vi kalder SEO for en disciplin, fordi det ikke er en annonceringsplatform i samme forstand, som betalt Google annoncering eksempelvis er. SEO er nemlig som udgangspunkt gratis, fordi du ikke betaler for den trafik, du får ind, når forbrugerne klikker på dit søgeresultat. Søgemaskineoptimering kræver dog enormt meget tid og strategilægning, for Google rangerer hjemmesider efter dem, der er mest relevant for den givne søgning, og du vil ikke være den eneste om buddet.

Uden kendskab til søgemaskineoptimering kan det være en svær opgave at løse uden hjælp fra et SEO-bureau, men der er alligevel nogle områder, du kan klare selv. Hvis du gerne vil arbejde dig henimod at ligge nummer 1 på Google, kan du selv SEO-optimere din hjemmeside ved at arbejde med følgende områder:

  • Teknisk SEO
  • Søgeordsoptimeret indhold
  • Meta tags
  • Linkbuilding

Du kan lære mere om SEO med SEO kurset her på NemProgrammering.dk

Sådan arbejder du med teknisk SEO

Det er en afgørende faktor, at din hjemmeside er teknisk optimeret, hvis Google overhovedet skal tage din hjemmeside i betragtning til side 1 i søgeresultaterne. Hvis ikke det tekniske aspekt spiller på din hjemmeside, vil både søgemaskinerne og forbrugerne have svært ved at finde rundt på din side, og så kan du godt glemme alt om at ligge nummer 1. Teknisk SEO er altså det første, du skal sætte dig ind i, når du skal i gang med søgemaskineoptimering.

Sådan kan du komme i gang med teknisk SEO:

  • Først og fremmest skal du vælge et CMS (content management system), der ikke begrænser dig i forhold til søgemaskineoptimering. Et CMS som Magento eller lignende er fx særligt godt til at varetage flere tusinde produkter og giver rig mulighed for søgemaskineoptimering. Det vil være en overkommelig opgave at arbejde med Magento SEO, fordi CMS’et vil automatisere mange af de tekniske processer, der er nødvendige for at få succes med søgemaskineoptimering.
  • Sørg for, at din hjemmeside er responsiv til mobil. Det vil sige, at layoutet tilpasser sig, så det altid er nemt at navigere rundt på siden, uanset hvilken enhed der bruges.
  • Sørg for, at din hjemmeside anvender HTTPS kontra HTTP. Har du ikke et SSL-certifikat, skal du købe det, og når du har gjort det, skal du sørge for at opsætte et 301 redirect tag fra din HTTP-version til din HTTPS-version, så du ikke bliver straffet for duplicate content (kopieret indhold).
  • Gennemgå din hjemmeside for 404-sider (også kaldet fejlsider. Dvs. landingssider, som ikke længere har noget indhold, eller som har fået en ny web-adresse, som der ikke er omdirigeret korrekt til). Sørg for, at alle disse 404-sider bliver tildelt et 301 redirect tag, så de vil linke over til aktive landingssider.
  • Generér et XML-sitemap. Opret og indsæt en liste over alle dine landingssider inkl. links til disse i Google Search Console. Så kan Google bedre finde rundt på din hjemmeside.
  • Anvend SEO-venlige URL’er. Dvs. korte og konkrete URL’er, der fortæller Google og brugeren, hvad de kan finde på den givne landingsside.
  • Sørg for, at der er en brødkrummesti, der viser et overblik over din hjemmesides hierarki.
  • Brug H-overskrifter til at give et overblik over overskrifternes hierarki. Du må kun have én H1-overskrift pr. landingsside.
  • Optimér din hjemmesides hastighed ved fx at komprimere dine filer, billeder, CSSJavascript og HTML.
  • Tilføj ALT-tekster med relaterede søgeord til alle dine billeder.
  • Hvis du har landingssider, du af den ene eller anden grund ikke ønsker rangeret (fx for at undgå at blive straffet for duplicate content), kan du blokere dem for søgemaskinerne ved at placere en robots.txt fil over disse landingssider i roden af dit website.

Teknisk SEO er nok den sværeste opgave inden for søgemaskineoptimering at komme i gang med, hvis du ikke har erfaring med søgemaskineoptimering i forvejen. Derfor kan du med fordel få hjælp af et SEO-bureau eller en kvalificeret SEO-ekspert til en teknisk analyse, hvis dette område virker for uoverskueligt for dig.

Sådan skriver du SEO-optimeret indhold

Når du har styr på det tekniske fundament på din hjemmeside, er det næste skridt i din søgemaskineoptimering, at du begynder at arbejde med dine søgeord. Det er nu, du skal beslutte, hvornår du gerne vil ligge nummer 1 i Googles søgeresultater. Du skal altså lave en strategi for, hvad det er for nogle søgeord, som er vigtige for din forretning, og som du gerne vil generere trafik på. Når du skal lægge en strategi for dine søgeord, skal du starte med at lave en søgeordsanalyse. Her skal du identificere alle de mulige søgeord, der kunne have relevans for din forretning, hvorefter du skal frasortere og prioritere dem, der er vigtigst for dig. Du kan gå på jagt efter potentielle søgeord vha. Google Keyword Planner, som er gratis, men vil du gerne lave en mere grundig søgeordsanalyse med et mere nøjagtigt estimat af søgevolumen mm., skal du have fat i nogle mere avancerede værktøjer, som koster penge. Alternativt kan du også kontakte et SEO bureau med henblik på at få dem til at sælge dig en skræddersyet søgeordsanalyse til din forretning.

Når du har identificeret hvilke søgeord, du gerne vil ligge nummer 1 på, kan du komme i gang med at optimere dine landingssider. Vil du fx gerne ligge nummer 1 på søgningen ”damecykler”, skal du starte med at oprette en landingsside under navnet ”Damecykler”. Det er denne landingsside, du skal optimere mod, når du skal optimere på søgeordet ”damecykler”.

Det næste, du skal gøre, er at skrive en lang og relevant tekst, der handler om damecykler. Kig evt. på dem, der ligger øverst i søgeresultaterne på søgningen ”damecykler”. Hvor meget indhold har de på siden i forhold til dig? Alt efter konkurrencen og søgeordets søgevolumen skal du så udarbejde en tekst af en vis længde, som du skal indsætte i bunden af din landingsside for damecykler. I denne tekst kan du så til en vis grad tillade dig at lade søgeordet ”damecykler” indgå i teksten. På den måde finder søgemaskinerne ud af, at forbrugeren kan finde damecykler på den givne landingsside.

Dog er det vigtigt at huske på, at der er hundredvis af faktorer, der spiller ind, når du arbejder med søgemaskineoptimering. Så det er ikke nødvendigvis nok at skrive mere indhold til landingssiden, end konkurrenterne har gjort. Derfor kan det her også blive nødvendigt at kontakte et SEO-bureau for at få lavet en analyse af, hvad der ellers skal til, for at du kan nå dit mål.

Sådan kan du optimere dine meta tags

Metadata betyder ”data om data”. Meta tags er altså med til at beskrive data. I forbindelse med søgemaskineoptimering skal du kende til følgende typer meta tags:

  • Meta title / Title tag
  • Meta description

Din meta title eller dit title tag er den titel, der vises i søgeresultaterne. Den har også betydning for dine rangeringer, og derfor skal den naturligvis SEO-optimeres. Sørg derfor for, at dit vigtigste søgeord indgår i dit title tag. Du bør desuden bruge lidt tid på at optimere dit title tag, så det skiller sig ud fra de andre title tags i søgeresultaterne. Det er nemlig i høj grad dit title tag, der skal lokke forbrugeren til at klikke sig ind på din side frem for de andre sider, der ligger på side 1 i søgeresultaterne. Hav derfor gerne fokus på dine USP’er, eller brug tal og specialtegn til at vække opmærksomhed. Du kan også bruge ord som ”køb” eller ”se her”, som skaber en call-to-action effekt.

Din meta description er et meta tag, der ikke har direkte betydning for din rangering. Din meta description er dog stadig vigtig, fordi den er med til at skabe en troværdighed og interesse hos forbrugeren. Ligesom dit title tag har din meta description altså en afgørende betydning for, om brugeren vælger din side frem for andre. Søgeordet vil desuden blive markeret med fed, så sørg for at lade det indgå, og brug ligeledes dine USP’er og handlingsskabende ord som ”køb nu”.

Før i tiden skulle du også være opmærksom på det meta tag, der kaldes meta keywords, men det har ikke nogen betydning for din succes med søgemaskineoptimering længere.

Linkbuilding

Linkbuilding er muligvis den sværeste disciplin inden for søgemaskineoptimering at mestre på egen hånd. Medmindre du er en stor spiller på dit respektive marked og får mange henvendelser fra journalister mm., kan det være rigtig svært at bygge links til din side, uden det vil blive omkostningstungt.

Grundlæggende handler linkbuilding om at få andre sider til at anerkende dig for din forretning og dit indhold. Holder vi fast i eksemplet om damecykler, skal dit mål altså være at få så mange bloggere, anmeldelelsesportaler mm. til at linke ind til den specifikke landingsside, og gerne med en SEO-optimeret ankertekst (den tekst, der fremgår af hyperlinket). Med andre ord skal du altså have andre til at anerkende din hjemmeside for at udbyde de bedste damecykler på markedet.

Hvis du vælger at få hjælp fra et SEO-bureau, kan de fleste bureauer bygge links for dig gennem samarbejdspartnere mm. Vil du alligevel prøve linkbuilding selv, kan du forsøge dig med outreach, eller du kan deltage i relevante debatter, hvor du vurderer, at et link til din side kan give værdi for læseren.

Afrunding

Når du skal følge dine resultater og se udviklingen i dine placeringer på Google, findes der også forskellige betalingsværktøjer, der kan tracke udviklingen for dig. Alternativt kan du manuelt følge udviklingen ved at lave en inkognito-søgning på Google, men hvis du har fokus på mange forskellige søgeord, kan det godt være en omstændelig opgave.

Søgemaskineoptimering anses som at være en langsigtet strategi, og alt efter dit udgangspunkt, din indsats, og hvorvidt du får hjælp af et SEO-bureau eller ej, kan det tage meget lang tid, før du kan se resultater. Du skal dog også se på søgemaskineoptimering som en langsigtet investering, fordi den trafik, du med tiden vil generere fra de organiske søgeresultater, vil være gratis. Du kan altså potentielt skabe et større overskud ved søgemaskineoptimering, end du kan ved annoncering på andre digitale markedsføringskanaler som betalt Google annoncering og annoncering på sociale medier.

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

  • Rasmus Grøn Jakobsen siger:

    Jeg har selv skabt mit website croquistilpolterabend.dk og arbejder på at SEO-optimere.
    Kan det anbefales at tilmelde sig kurser rundtomkring, f.eks fra Kursusakademiet?
    Min umiddelbare opfattelse er, at jeg kan finde det meste af kompendiet online ved selvstudium.