NemProgrammering.dk logo

Søgemaskineoptimering i 2013

Ekspert indlæg
Simon Broskov Jensen

  Skrevet af: Simon Broskov Jensen     22-01-2013     Skrevet i: SEO + SEM

Søgemaskineoptimering er en kontinuerlig proces, der hele tiden ændrer sig i takt med at Google justerer deres algoritmer og kommer med opdateringer.

Denne artikel vil derfor give dig et indblik i, hvilke tendenser og fokusområder du bør have på din søgemaskineoptimering i 2013.

En af de vigtigste læringspunkter i 2012, var at Google nu i højere grad straffer lav kvalitet og overoptimerede hjemmesider. Penguin og Panda opdateringerne er to af de mest omtalte ændringer, som har påvirket hvordan du bør optimere din hjemmeside fremadrettet.

Diversificering er nøgleordet

En vigtig erfaring fra 2012 er behovet for at have en diversificeret hjemmeside. En side der ikke kun satser ensidigt, på én taktik eller fremgangsmåde.

Diversificering er nøgleordet. Du skal adsprede dine initiativer og dit optimeringsarbejde. Det gælder for flere væsentlige områder.

Benyt forskellige ankertekster             

Penguin opdateringen har sat en tyk streg under betydningen for at benytte forskellige ankertekster. Vil du gerne optimere på billige bukser, så må det ikke være ankerteksten på alle dine indgående links.

Benyt ligeledes hjemmesidens url, vendninger som klik her og lignende, for at variere. Linket giver fortsat værdi, selvom søgeordet ikke indgår. Faktisk mener visse eksperter, at ankertekstens betydning vil mindskes de næste år.

Varier typen af links

Det er ikke kun dine links’ ankertekst du skal variere. Det er ligeledes afgørende, at du får indgående links fra forskellige kilder. Blogs, sociale medier, blog kommentarer, fora, artikeldatabaser etc. er alle kilder til at skaffe links.

Varierede linktyper er med til at give siden en naturlig linkprofil og det er vigtigt. Samtidig vil det gøre din hjemmeside mindre skrøbelig over for opdateringer eller algoritmiske ændringer.

Har du fx. satset meget på artikeldatabaser og de bliver nedgraderet af Google, så vil det påvirke dine placeringer markant.

Vigtige on-site optimeringsområder

  • Kvalitet frem for kvantitet

Kvantiteten i form af mange links eller mange sider, har tidligere været effektivt til at skabe gode placeringer. Googles Panda opdatering har dog øget fokus på kvaliteten. Du skal derfor sikre dig, at siden har kvalitetsindhold, et brugervenligt design og gode indgående links.

  • Brugervenligt webdesign

De færreste tænker over at designet kan have en indvirkning på placeringerne, men det er faktisk tilfældet. En algoritmeopdatering gør at webdesignet har fået en betydning og du kan blive straffet, hvis siden har for mange bannere, eller hvis indholdet er gemt i bunden, så man skal scrolle ned.

Det har altid været logisk at webdesignet før eller siden skulle have en markant betydning og det er nu tilfældet.

  • Har din side en god mobilversion?

Besøgende fra mobile enheder stiger år efter år, så du bør sikre dig at din hjemmeside fungerer på alle platforme. iPhones og Android, hjemmesiden skal fungere på dem alle. Gør siden ikke det, vil det have en negativ indvirkning på dine placeringer.

  • Sociale medier og platforme

De sociale medier spiller en større og større rolle i algoritmerne. Du bør derfor integrere de sociale medier på din hjemmeside og benyt dem til aktivt at lave links mod din hjemmeside. Samtidig kan de sociale medier være med til at give dig direkte trafik, hvis du benytter dem korrekt.

Facebook, Twitter, Google+, Youtube og Pinterest er en række af de medier, du bør overveje.

 

Tendenser indenfor SEO

– Søgeresultaterne vil komme til at visse færre organiske resultater og flere betalte.
– De sociale medier vil fortsætte med at få en større betydning i Googles algoritmer.
– Spammende SEO tiltag vil blive straffet hårdt.
– Betalte placeringer (Google Adwords) vil få en større indflydelse, som støtte til din SEO indsats.

 

Skaf flere trafikkilder

Søgemaskineoptimering bør ikke være dit eneste fokus i 2013. Har du en virksomhed som er synlig på nettet, er du nødt til at skabe flere trafikkilder.

Det er aldrig godt at have 90 % af trafikken fra de organiske placeringer, da du bliver meget afhængig af dem. Det kan koste virksomheden dyrt, hvis du skulle blive ramt på placeringerne.

Alle seriøse virksomheder og webshops bør sprede deres risiko. Det gøres bl.a. ved at skabe flere trafikkilder. Diversificering handler i erhvervsøkonomisk forstand om at sprede sine aktiviteter og dermed mindske virksomhedens risiko.

 

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.