Hvis du vil tjene penge på din hjemmeside via reklamer, så er det vigtig, at du vælger de rette annoncer med de rette betalingsmodeller. Herunder har vi forklaret de forskellige modeller, og beskrevet hvornår og hvordan de bør bruges.
- PPC
PPC står for "Pay Per Click".
Set fra annoncørens side vil det hedde CPC "Cost Per Click", da han ser det som en udgift, hvor du ser det som en indtægt. Som forkortelsen PPC indikerer, er det et beløb du vil modtage, hver gang en person klikker på en annonce på din hjemmeside. Beløbet kan variere meget alt efter hvad annoncen omhandler, og hvilket affiliate netværk du bruger. Google Adsense er et godt eksempel på et partner-program, som udbetaler på baggrund af PPC modellen.
Læs mere om affiliate netværk og partner-programmer her.
PPC vil være godt til din hjemmeside, hvis dine besøgende har en tendens til hurtigt at klikke videre, og dermed nemt kan blive fanget af en annonce, som måske fanger deres øjeblikkelige interesse. Hvis dine besøgende er rutinerede brugere af nettet og kender til internet-annoncer, er det måske en anden løsning du skal vælge, idet de sandsynligvis sjældent vil klikke på dine annoncer, da de udemærket er klar over, at det er en reklame.
- PPA
PPA står for "Pay Per Action/Acquisition".
Som navnet indikerer, er det et beløb du vil modtage, hver gang en annonce på din side fører til et køb eller anden form for binding hos annoncøren. Disse beløb er typisk betydeligt større end ved PPC, da det ikke er noget der sker så ofte.
Omvendt hedder det CPA "Cost Per Action", hvis du er en annoncør.
Hvis en henvisning af en besøgende fra din hjemmeside til annoncørens side fører til et salg, har du genereret det man kalder et "lead". Det beløb du vil få udbetalt på baggrund af dette lead, kan både være fastsat som en procentdel af salget hos annoncøren eller blot et fast beløb per salg.
- PPM
PPM står for "Pay Per thousand impressions" . M’et kommer af romertallet M, som betyder 1000.
Denne model fungerer således, at hver gang en af dine annoncer er blevet vist 1000 gange, så får du et beløb udbetalt. Læg mærke til, at det er visninger og ikke klik, så dine esøgende behøver derfor ikke klikke på dine annoncer før at du bliver betalt. Udbetalingens størrelse er en mellemting mellem PPC og PPA. Som altid afhænger udbetalingens størrelse af hvem og hvad annoncen er for, og hvilket affiliate netværk du bruger.
PPM kan anbefales, hvis dine besøgende ikke er tilbøjelige til at klikke på dine annoncer. PPM er specielt godt, hvis du har et højt antal besøgende, men som ikke er på din hjemmeside i lang tid, før de forlader den igen. Sider der fungerer som oplagsværker vil typisk nyde godt af PPM, da de besøgende her kun kommer for at få hurtig information, hvorefter de forlader siden igen.
Desværre er det de færreste affiliate netværk der tilbyder PPM, og du skal derfor typisk selv ud og tage direkte kontakt virksomheder for at få lavet en annonceringsaftale basseret på PPM.
Alt efter hvilket affiliate netværk du har, kan du vælge hvilken betalingsmodel der passer bedst til din hjemmeside og dine besøgende. Nogle affiliate programmer, såsom Google Adsense, vælger dog automatisk, hvilke annoncer der vil blive vist på baggrund af indholdet på din hjemmeside.
Ofte kan du kombinere de forskellige modeller ved at bruge flere forskellige affiliate netværk. Næste artikel vil beskrive hvordan du vælger den bedste placering af annoncer, således at de bliver set og klikket på af så mange besøgende som muligt.
Kilde: E-Business and E-Commerce management af Dave Chaffey