
Annoncer og reklamer er en rigtig god måde, hvorpå du kan tjene penge på din hjemmeside. Placeringen af annoncerne er en af de vigtigste faktorer, når det handler om at tjene penge på sin hjemmeside. Dette giver egentlig ret god mening, for hvis dine annoncer og reklamer ikke er tilstrækkeligt synlige, ja så er der ingen der vil se og klikke på dem, og du vil ikke tjene nogen penge.
På den anden side vil en god placering ikke alene kunne redde din indtjening, hvis dit indhold ikke passer til annoncerne. Hvis du f.eks. viser annoncer for biler på en hjemmeside om cykler, så vil din Click-Through-Rate (CTR) sandsynligvis ikke være ret høj. En god placering kan altså ikke rette op på et dårligt match mellem annoncer og hjemmesidens indhold. CTR er et mål for, hvor mange klik din annonce genererer per visning. CTR angives typisk i procent, så hvis du har en CTR på 1 %, så betyder det, at 10 ud af 1000 annonce-visninger vil føre til et klik.
Vi vil i denne artikel give dig en top 5 over de bedste annonce-placeringer på en hjemmeside. Det skal dog nævnes, at der alt efter din sides opbygning, godt kan være bedre placeringer end de 5 der nævnes her.
Inden vi kigger på de 5 topplaceringer, så lad og lige kigge på en vigtig tommelfingerregel først. Man siger typisk, at ens annoncer skal placeres "above the fold" eller på dansk "over folde-linjen". Denne regl nedstammer fra aviser, som typisk sælges foldet sammen. Fordi aviser er foldet sammen, vil der altid være en nedre del af forsiden, som man ikke vil kunne se uden at folde avisen ud.
Man placerer derfor ofte vigtige overskrifter og annoncer over folde-linjen, da alle som køber avisen, med stor sandsynlighed vil se dette som det første. Det samme gælder for hjemmesider, hvor folde-linje er defineret som den nederste del af siden, som ses uden at skulle scrolle ned. Dine annoncer skal for så vidt muligt placeres over denne line for at opnå den bedste effekt. Dette er også illustreret på billedet til højre.
Nu kender du til en god tommelfingerregel, så lad os prøve at tage et kig på de 5 bedste placeringer.
1 - Til venstre under menuen

Hvis menuen på din hjemmeside ligger øverst til venstre, så er en placering af en annonce herunder meget optimal. Når besøgende bruger menuen for at navigere rundt på din hjemmeside, vil de uden tvivl også se din annonce. Hvis annoncen har relevans for siden, så er chancen for at der bliver klikket på den også stor. Du kunne f.eks. placere en vertikal annonce (120*600 eller 160*600) under menuen. Dette er det bedste valg, da alle besøgende lige meget hvor lang tid de bruger på siden vil lægge mærke til annoncen. Generelt set, er det altid en god taktik at placere annoncer nær sidens navigations-elementer.
2 - På linje med den først paragraf
Et andet sted med god sandsynlighed for en høj annonce-eksponering, er lige i starten af en artikel eller andet indhold. Dette er et godt sted, fordi besøgende typisk er kommet for at læse dit indhold, og da vi alle læser fra venstre mod højre, vil man helt automatisk komme forbi annoncen, og måske klikke på den.
3 - Lige under titlen på din artikel
Som regel står en overskrift med en speciel tekststørrelse, farve eller skrifttype, og er dermed mere iøjefaldende end resten af teksten. Hvis en relevant annoncen placeres lige under denne overskrift, vil den besøgende med stor sandsynlig også se annoncen samtidig med at han ser overskriften.
4 - Under eller ved siden af et billede
Billeder tiltrækker opmærksomhed, det ved vi alle. Så en placering under eller ved siden af et billede er også et godt sted for en annonce. Igen skal det understreges, at denne placering ikke virker for alle... Du bør derfor selv eksperimentere lidt med det.
5 - Lige under den sidste paragraf
Og så endelig et sidste sted hvor du med fordel kan placere dine annoncer. Denne placering er god, fordi når besøgende er færdige med at læse dit indhold og leder efter nyt, så vil de få øje på din annonce. Hvis din annonce relaterer til det som den besøgende lige har læst eller set, så er der stor sandsynlighed for, at personen vil klikke på annoncen.
Konklusion
Vi har nu beskrevet de 5 bedste steder at placere annoncer samt en generel tommelfingerregel. De bedste placeringer kan selvfølgelig variere fra hjemmeside til hjemmeside, men her har vi i hvert fald givet nogle gode og afprøvede bud på de mest optimale placeringer.
Næste artikel vil beskrive, hvordan du tiltrækker flere besøgende til din hjemmeside ved hjælp af søgemaskineoptimering. Derudover kan det anbefales at læse mere om A/B-tests og split-tests, da dette er teknikker, som bruges til at bestemme hvilke annoncer og annonce-placeringer der fungerer bedste på ens hjemmeside.