Mister du placeringer på Google? Her er de ting du bør tjekke!

Det er ikke noget være end at have en hjemmeside eller webshop, og pludselig se at ens placeringer på Google begynder at falde. Du har ikke selv lavet nogle ændringer på den side der falder, så hvad kan der lige være galt?
For en onlinevirksomhed kan det være katastrofalt at forsvinde fra f.eks. en top 5 placering på et strategisk vigtigt søgeord, og mange går derfor i panik, når de ser, at de pludselig ikke kan findes der, hvor de ellers har ligget de sidste mange år.
I nogle tilfælde skyldes ændringen i placeringerne en ændring i Google´s algoritmer, og i disse tilfælde er der ikke altid ret meget at stille op. I andre tilfælde, kan der være sket noget på din side, som gør, at Google ikke kan crawle den som de plejer, og derfor degraderer den i deres index. I sjældne tilfælde er det eksterne faktorer, såsom dårlig links, der kan have en indflydelse på din placering.
Alle disse ting gennemgår jeg i nedenstående afsnit, så du selv kan gå dem igennem og se, om der ikke af noget af det der kan løse dine placerings-problemer.
Lad os starte med det du altid bør tjekke som det første…
Kan Google få adgang til min side og læse den uden problemer?
Noget af det første du skal tjekke er, om der skulle være noget teknisk, som gør, at Google ikke kan få adgang til din side.
Et rigtig godt sted at starte her er Google Search Console, hvor Google giver dig bedsked, hvis de oplever problemer på din side.
Hvis du ikke allerede har Google Search Console på din side, så sørg for at få det gjort, og Google vil inden for nogle uger begynde at sende dig informationer vedrørende din side på din konto.
URL-inspektion
Når du har din konto klar, skal du starte med at bruge “URL-inspektion”, som er en funktion, hvor du kan indtaste url-adressen på den side som er faldet i søgeresultaterne, og se, om Google kan læse den og om alt er ok.
På nedenstående skærmbillede har jeg testet adressen på forbrugslånsiden https://forbrugerfinans.dk/forbrugslaan.php for at se, om Google har den i deres indeks og om alt er ok.
Som du kan se, så fortæller Google mig, at de har siden i deres indeks, og at den tilmed er mobilvenlig. Jeg kan desuden anmode om re-indeksering af siden, hvis jeg har lavet ændringer, som jeg mener kan løse mit problem med faldende placeringer.
Så rent teknisk, bør der ikke være noget som gør, at denne side ikke længere er at finde i søgeresultaterne.
Havde der været problemer på siden, så havde Google givet dig en rapport noget ala. nedenstående, og du ville herfra kunne arbejde på at løse de problemer Google har fundet på din side.
Dækning
Et andet sted, hvor du kan se om Google finder fejl på din side, er under “Dækning”. Her kan du se alle de URL´er som Google har fundet på din side, og om der eventuelt er fejl på dem.
Kig under “Fejl” for at finde sider, som Google har problemer med at indeksere – måske er siden som er faldet i placeringer i blandt dem?
Mobilvenlighed
Google går meget op i mobilvenlighed, og er din side ikke mobilvenlig, så kan det godt være skyld i, at du falder i placeringer – Google prioritere mobilvenlige sider først!
I Search Console, kan du under “Mobilvenlighed” også se, hvilke problemer der evt. er på din side, i forhold til om den vises optimalt på mobil-enheder.
Du kan desuden bruge deres eget værktøj til at teste om din side er mobilvenlig, og hvad du evt. kan gøre for at gøre det bedre.
Er du blevet ramt af dårlig links?
Hvis du har taget mit SEO kursus, så ved du også, at links har en kæmpe betydning for, hvordan Google placerer dig i søgeresultaterne. Desværre er der nogle (ofte dine konkurenter) som udnytter dette, og med vilje skaber dårlige links til din side, for netop at ødelægge det for dig.
Du kan se, hvilke sider der linker til dig ved at bruge software som f.eks. ahrefs.com, men du kan også bruge Google´s eget værktøj i Search Console under “links”.
Her kan du se hvilke domæner Google har registeret der linker til dig – måske der er nogle suspekte imellem?
På billedet ovenfor, kan du f.eks. se en side, som har links fra domæner såsom aokzora.ga og jzmw.me, som på ingen måde virker til at være reelle sider, der giver værdi på din linkprofil, nok nærmere det modsatte.
Links fra domæner som disse bør du få disavowed, på dansk “afvist”, altså fortælle Google, at de skal se bort fra dem, når de evaluere din side.
Disavow gør du med Google disavow værktøj – det kan du også lære mere om i denne video på mit SEO kursus.
Er din side hurtig nok?
Noget som Google også går meget op i er page-speed, altså hvor hurtigt din side loader. Selvom du måske ikke selv har lavet ændringer på din side, som har gjort den langsommere, så kan det være at der, uden du ved det, er blevet lavet ændringer på din server, som gør at din side loader for langsomt.
Du kan f.eks. bruge pingdom-tools eller Googles eget værktøj, til at teste hastigheden på din side – måske den er så langsom at Google har valgt at ændre din placeringer?
Har Google ændret deres algoritme?
Google ændrer deres algritme hele tiden. Nogle gange er det en stor ændring som ramme mange websites, andre gange er der tale om små tweaks, som kun rammer de få.
Det kan være svært at vide, hvornår Google ruller ændringer i deres algoritme ud, for de fortæller det ikke altid.
Dog kan du bruge en oversigt som denne fra Moz, som forsøger at sammenfatte og analysere ændringer i Google´s algoritme. Måske er der en sammenhæng mellem dit fald i søgeresultaterne og en af opdateringerne i algoritmen?
Nogle opdateringen er meget specifikke, og du vil her kunne ændre på din side, så den måske ikke længere gør det som Google netop har rullet en opdatering ud imod. Andre gange er det svært at tyde hvad opdateringen præcist går på, og her kan man kun prøve sig frem, hvis man vil forsøge at efterleve den på sin egen side.
Sider med samme fokus
En af de ting som kan gøre Google forvirret, og måske få dem til at flytte rundt på dine placeringer, er hvis du udgiver indhold, som behandler det samme emne og samme søgeord.
Har du f.eks. en side som længe har rangeret som nr. 2 på “billige sokker”, og du en dag udgiver et blog-indlæg, hvor du skriver om “hvorfor billige sokker kan laves så billigt”, så kan Google godt blive i tvivl om, hvilken en af siderne du ønsker at ranke på “billige sokker” på. Og hvis de er i tvivl, så sker der nogen gange det, at de vælger en middel-placering til begge sider, istedet for én god placering til én af dem.
Derfor er det vigtigt, at du, hvis du falder i søgeresultaterne, tjekker om du har sider der potentiel forsøger at ranke på de samme søgeord. Hvis du har det, så sørg for at de ikke længere gør dette ved enten at redirecte den ene til den anden eller ændre i fokus (titel, metabeskrivelse, tekst osv) på en af teksterne.
Med andre ord, sørg for at du kun har én side, der forsøger at rangere på et givent søgeord.
Super god info særligt til “gør-det-selv” selvstændige, der har kastet sig ud i SEO :-)
På mit gamle domæne creative-design.dk, oplevede jeg at jeg pludseligt efter nogle år faldt i rangering stille og roligt. Søgeord var fx webdesigner, freelance webdesigner, responsiv hjemmeside mv.
Der kom naturligvis større konkurrence, men jeg kunne se i ahrefs.com, at min linkprofil dykkede i pagerank (DR og UR ratings). Det var formegentlig grundet linkdirectories – but who knows.
Super godt med de andre indsatsområder beskrevet her :-)
Jeg er i gang med at skrive et lignende indlæg og søgte lidt inspiration. Jeg laver et link fra min blog på nicolaisoerensen.dk
Go’ søndag