Information om denne video
Underviser: Henrik Maegaard Video: 10:53 Lektion nr. 19 af 29
I denne video skal vi gå videre med justeringen af volumen, og vi skal her se på dynamisk lydstyring. I Premiere har vi nogle kraftige redskaber til bl.a. animation, som kaldes keyframes, men de kan også bruges til at køre lyden op og ned I en blød harmonisk bue.
Vi har kigget på høje og stødende lyde, men i forbindelse med klipning, så vil der være afslutning af lyde, som påvirker vores følsomme ører helt anderledes end afslutning af video.
Et hak i lyden kan føles som fysisk smerte, så derfor er det nødvendigt at kunne lave flydende overgange mellem lydklip.
Kildefiler: Hente kildefiler til videoen her
Hej. Rigtig gode videoer.
Men jeg vil høre
-hvis man har en video hvor der er for meget blæst, men man gerne vil fremme lyden i videoen fx en tale med blæst i baggrunden
-Hvis man har lyd fil/musik fil, hvordan får man det til at fade, ligesom lyden i en video
Hej,
Jeg går ud fra, du taler om at få separeret tale-delen frem for blæst-delen i det samme lydspor. Det er desværre meget besværligt, og det er derfor, at de fleste lydteknikere bruger en såkaldt vindhætte med skum eller pels på deres mikrofon, når de optager lyd.
Men du kan også bruge Adobes lydprogram Audition til at minimere støj på lydsporet. Stemmeseparering og støjekskludering er ikke en ting, som Premiere Pro er bygget til. Men i Audition kan du rense lyden, gemme den som en mp3 og importere den rensede lyd-fil tilbage ind i Premiere.
Husk at mute den originale lyd med for meget blæst, når du kører filmen ud til video.
Mht. at fade et importeret mp3-lydspor, så gør du det på samme måde som, når du fader lyden på det almindelige vedhængende, originale lydspor på videoen. Der er ikke nogen af lydsporene, der skal behandles specielt anderledes end de andre lydspor.
Mvh Henrik