Kom godt i gang med SEO | NemProgrammering.dk
NemProgrammering.dk logo

Kom godt i gang med SEO

  Skrevet af: Theis Hansen     13-07-2017     Skrevet i: SEO + SEM

KOM GODT IGANG MED SØGEMASKINEOPTIMERING

Denne artikel er skrevet af Theis Hansen – SEO ekspert i Århus.

Søgemaskineoptimering i daglig tale kaldet SEO, er en disciplin indenfor som online markedsføring, handler om at opnå gode resultater i de organiske søgeresultater. Og ikke i de resultater, hvor man skal betale for at have en god placering. Det kan nemlig hurtigt blive en dyr fornøjelse med Google Adwords, hvilket mange ikke har budget til. Flere og flere sites har fokus på SEO og konkurrencen for at ligge så langt oppe i søgeresultaterne bliver kun intensiveret for hver dag, der går. Det er nemlig på toppen det sner! Det er blevet slået fast i utallige undersøgelser at opmærksomheden fra brugerne kun er centreret til omkring de 10 øverste resultater. Derfor er man så godt som usynlig, hvis ens side ligger længere nede end side 1 på Google. Og der er andre statistikker som peger på at side 1 er utrolig vigtig:

  • Kun 10 % af brugerne går videre til side to
  • Mere end 55 % af alle klik tilfalder de tre øverste placeringer
  • Den øverste placering får 66 % flere klik end nummer to

Søgeordsanalyser

Generelt handler det om at finde frem til de mest målrettede og nichefokuserede søgeord/søgefraser. Med andre ord er det vigtigt, at vi optimerer på baggrund af søgeordsanalyser, så vi finder frem til de keywords flest muligt søger efter og hvor der er mindst mulig konkurrence. Men hvor mange ord er bedst at satse på? Ifølge undersøgelser er det en fejl at fokusere på søgeord bestående af ét enkelt ord. Og kun i ganske få tilfælde er det en god idé. Det har den amerikanske analysevirksomhed, OneStat, fundet frem til ved at analysere 2 millioner brugeres søgevaner i søgemaskinerne. Her fremgår det, at flest brugere søger på to eller tre ord.

 Før har vi haft fokus på ét enkelt søgeord, men nu det er altså en god idé at bruge to eller tre ord. Inden for SEO kan man ved at finde de bedste søgeord virkelig differentiere sig i forhold til sine konkurrenter. Man skal ikke bruge sine egne fornemmelser for, hvad der et godt søgeord men i stedet fokusere på målgruppens faktiske søgeadfærd. Hvis man vil have størst mulig succes handler det om lave en grundig søgeordsanalyse. Og her skal man udover, at undgå ét ord også undgå nogle andre af de mest udbredte fejl:

  • Man skal basere sit valg af søgeord på baggrund af facts.
  • Man skal Ikke vælge fagspecifikke ord som folk aldrig bruger.
  • Man skal ikke satse på søgeord med for meget konkurrence til at få en god placering.
  • Man skal ikke vælge ét bredt søgeord. Konkurrencen er tit for høj og der er større chance for at vores indhold ikke har relevans for brugeren.

Google Keyword Planner

For at undersøge hvilke søgeord, der er bedst at bruge, kan man anvende Google’s eget værktøj (Google Keyword Planner). Her kan man få et overblik over søgefrasernes popularitet. Det er dog mest henvendt til betalingsannoncer (PPC). Men det kan stadig give en fornemmelse af de bedste keywords. For en nystartet side som vores er det en god idé at prioritere søgeord med en lav konkurrencegrad samt en så høj gennemsnitlig søgevolumen som muligt.

En god måde at få en fornemmelse af konkurrencen på et givent keyword er ved at benytte en særlig søgeteknik på Google. Hvis man skriver allintitle foran en søgning, kan man undersøge, hvor mange gange et keyword bliver brugt i overskrifter på nettet.

Men det er ikke kun i overskriften, at ens søgeord skal indgå. Det skal fremgå så mange steder som muligt for at opnå en optimal søgeordstæthed. Tætheden mellem søgeordene på de enkelte sider, på engelsk kaldet keyword density måles ud fra det totale mængde ord på hjemmesiden. Det vil sige at en side med 100 ord, hvor ens keyword optræder 4 gange har en keyword density på 4%. Søgemaskinerne bruger det som en faktor for at bestemme om ens side er relevant for et specifikt søgeord/søgefrase. Sidst i 90’erne havde det en stor betydning for søgemaskinernes indeksering af ens sider, men spiller ikke nær så stor en rolle mere. Søgeordstætheden udregnes i procent med denne formel (antallet af søgeord / antallet af ord)* 100. Det anbefales at søgeordstætheden ikke overstiger 5 %. Hvis man bevidst skriver for mange søgeord ind, uden det giver mening, risikerer man at Google stopper med crawle ens side. Ligeledes risikerer man at miste brugere, hvis man har et overdrevet brug af søgeordsfrasen, da det kan være irriterende at læse.

Man kan derfor med SEO-mæssig fordel forsøge at få densityprocenten højere op med det i mente, at det ikke irriterer læseren. 

Aktiviteter i SEO-processen

Der findes nemlig en lang række områder, hvorpå man kan SEO-optimere på sin hjemmeside. Alle områder vil ikke blive gennemgået, men nogle områder vil blive uddybet.

SEO på flere andre kerneområder som vil bidrage til en bedre placering såsom:

  • 1 Tekstskrivning på et søgemaskinevenligt website
  • 2 Teknisk optimering
  • 3 Linkbuilding

Tekst og søgemaskinevenligt website

Et søgemaskinevenligt website er først og fremmest et website med en masse tekst. Dette skyldes at søgemaskinerne ikke kan læse grafik. Dokumenter og andre typer filer kan søgemaskinerne også læse, men er ofte hæmmet af en række faktorer såsom at indeholde utrolig mange sider. Derfor er det svært for søgemaskinerne at vurdere, hvad der er relevant når der udføres en konkret søgning. I dette afsnit forsøger vi at forklare, hvorledes man giver søgemaskinerne den bedst mulige forståelse af sidens indhold. Søgemaskinernes mål er at finde frem til de sider, som ud fra deres algoritmer ser ud til at give deres brugere det bedst mulige indhold.

  • Opdel med overskrifter

Det bliver meget nemmere for brugeren at overskue teksten, når siden har en overordnet overskrift, samt en række underordnede overskrifter. Derfor bruger vi HTML tagsne h1 til sidens vigtigste overskrift og ned til h3 til underoverskrifterne. I disse overskrifter er det specielt vigtig at bruge sine keywords.

  • Meta og Titles

Til alle vores artikler bruger vi TITLE- og META tags. Disse tags er beregnet til maskinel aflæsning. Her fortæller TTILE, hvad sidens indhold handler om og META er en slags resumé. TITLEs er den linktekst, man ser i søgemaskinernes resultatsider, og må derfor siges at være en vigtig faktor for om folk klikker ind på siden. Derfor er det en god idé at skrive korte og præcise TITLEs som fanger folks opmærksomhed.  Derudover skal man så vidt muligt altid benytte sit keyword i begyndelsen af TITLEs og højst bruge det 1-2 gange. TITLES må maks. være 66 tegn langt.

Dernæst er det vigtigt at META-description og META-keywords er optimeret på alle sider, da tagsne giver informationer om sidens indhold til søgemaskinernes vurdering af relevans og ranking. I META-description gives en kort beskrivelse af indholdet på den specifikke side og bliver ofte brugt på resultatsiderne til at give brugeren et indblik i indholdet. I dette tag er det god praksis at:

  • Ligesom med TITLES at bruge sit keyword i begyndelsen
  • Teksten skal være spændende at læse
  • Ikke fylde mere end 200 tegn inkl. Mellemrum

META-keywords har ikke ligeså stor betydning, som det havde engang. Faktisk benytter Google dem slet ikke mere. Det gør Bing og Yahoo dog stadigvæk, derfor vælger vi altid at udfylde dem alligevel.

  • Brødteksten

Når man skriver indhold til nettet handler det om at skrive indhold til både søgemaskiner og brugere. Det kan være en udfordring at levere godt indhold, som opfattes relevant af disse to instanser. Belønningen er dog stor når det lykkedes. Ifølge undersøgelser er det første en person, som netop er landet på ens side gør, er at lave en meget hurtig vurdering af sidens elementer for at afdække indhold og relevans. Disse vurderende elementer skal vi helst benytte for at give folk fornemmelsen af, at de er landet på den rigtige side, så de ikke smutter med det samme (bounce rate).

Ved hjælp af små modificeringer, kan man både hjælpe Google og sine besøgende med at afkode sidens vigtigste søgeord og budskaber. Man kan markere sine søgeord og søgesætninger med kursiv skrift, Fed skrift eller i punktopstillinger. Så bliver det opfattet af søgemaskinerne som værende vigtigere og øger overskueligheden for brugeren. Det er dog vigtigt, at det giver mening i forhold til teksten, ellers kan det straffes som et forsøg på spam. Understreget tekst er en dårlig idé, da det kan opfattes som et tekstlink.

Derudover skal man undgå at bruge for mange stedord (dette, disse, den, dette mv.). Stedordene skal undgås uden at gøre teksten mindre læsevenlig og flydende. I stedet for skal man i så vidt mulig omfang forsøge at bruge sit keyword i teksten frem for påpegende stedord. Når man benytter sine keywords er det en god idé at bruge dem så tidligt som muligt i brødteksten. En artikel bliver derudover højere vurderet af både brugere og søgemaskiner, hvis den indeholder følgende elementer:

  • Består af over 300 ord
  • Indeholder mange billeder
  • Indeholder en eller flere videoklip

Teknisk SEO optimering

Det kan være nytteløst have styr på flot webdesign og al øvrig SEO, hvis ikke ens side er søgemaskinevenlig i sin tekniske opbygning. Samtidig kan man, hvis man ikke ved hvad man gør, helt komme til at fjerne sin hjemmeside fra søgemaskineresultaterne. For at få et indblik Google’s opfattelse af ens hjemmeside kan man bruge firmaets gratis webmasterværktøj. Værktøjet giver mulighed for at få information om en række ting om ens website, så man kan optimere i forhold til sidens indeksering. Derudover kan man:

  • Se hvilke søgetermer på Google, som gjorde at siden blev vist.
  • Se om Google crawler ens hjemmeside korrekt og til hvilken hastighed.
  • Se hvordan Google’s registrering af interne og eksterne links.
  • Tilføje et sitemap.

 

  • Duplicate content

Et område som kan give store indekseringsproblemer er duplicate content. Det vil med andre ord sige, at søgemaskinerne ikke må crawle identisk tekstindhold på tværs af URL’er på sin og andres hjemmesider.  Det er typisk i forhold til situationer, hvor der laves en beskrivelse af den side, man kan klikker ind på. På den måde er der to sider som konkurrer om at blive fundet af Google. Derfor skal alle ens ”landingpages” have så unikt et indhold som muligt.

Men det behøver ikke kun være på ens egen side, at der kan være duplicate content problemer. Det kan også opstå, hvis konkurrenter stjæler ens tekster. Det problem har Google dog også en løsning på med deres gratis service – Google Alerts. Derfor er det en god idé at gøre det til en vane at bruge et ekstra minut på at oprette en underretning hver gang noget publiceres.

  • Navigations struktur

En fornuftig navigationsstruktur har også betydning i forhold til SEO. Det er med til at give et lynhurtigt overblik, hvor brugeren er havnet på en hjemmeside fra at være kommet fra Google. Den hjælper også Google med at finde siderne og indeksere dem korrekt. I den sammenhæng vil vi i fremtiden benytte brødkrummer på alle vores artikelsider. Det vil sige små tekst links, som følger sidens kategorier og mapper.

  • Mikrodata

Mange af ens artikelsider har en underlæggende mening, som folk forstår når de læser ens hjemmeside. Denne forståelse af indholdet har søgemaskinerne i midlertidig ikke. Med simple mikrodata tags kan man forklare, hvad ens indhold handler om. For eksempel kan man markere til søgemaskinerne at ”denne information beskriver et sted, en person eller en film anmeldelse.” Ved at markere sin information, kan man give søgemaskinerne en bedre forståelse af indholdet. Denne markering er et sæt af HTML5 tags, som indenfor de seneste par år for nylig er blevet præsenteret. De 3 store søgemaskiner Google, Bing og Yahoo har inden for de seneste år indgået en alliance med schema.org om denne strukturering af mikrodata. Hvilken betydning det kommer til at få er ikke helt tydelig. Derfor er det endnu ikke blevet standardiseret at implementere denne struktur.

Men ved at være en pionerer med denne struktur kan man håbe at Google vil opprioritere din side, og du kan overhale konkurrerende sites. De seneste år har Google især opprioriteret sider med billeder og video. Så det er et område du ikke vil vende det blinde øje til. Google skriver dog selv, at det ikke har betydning for, hvordan en webside kommer til at ranke. Til trods for det, vil det dog stadig være en fordel, da det betyder bedre ”udvidet uddrag” i søgemaskinerne, som kan være medvirkende til en øget trafik. Det bliver også betegnet som Rich Snippet. Det giver nemlig mulighed for at få ekstra information om indholdet på ens side i resultaterne, som øger opmærksomheden og klikraten.

Linkbuilding

Søgemaskinerne ranker hjemmesider højere, som har en høj popularitet. Populariteten af en hjemmeside vurderes ud fra antallet af links, som peger på siderne. Google opfatter det som en anbefaling af ens side, hver gang der linkes. Det opfattes som værende en indikation på, at der står noget relevant indhold på siden. Det kunne eksempelvis være en blogger, der synes at vi har noget interessant indhold at byde på og derfor giver en tilkendegivelse af siden. Det er dog ikke kun links fra andre sider som giver popularitet til ens side. En god intern og ekstern link anatomi på ens sider har også stor betydning.

Interne links

Et af de områder, hvorpå man kan forbedre sine artiklers popularitet i søgemaskinerne er ved at linke de enkelte artikler sammen ved brug af beskrivende søgeord. Udover at styrke hjemmesides PageRank, skabes der også værdi for brugerne.  Det er utrolig vigtigt at linkets søgeord indgår i link-teksten. Man skal dog være opmærksom på søgeordskannibalisme, som kan opstå hvis man har to sider som konkurrerer om placeringer på det samme søgeord. Men det er næsten umuligt at kontrollere for en side som vores, da mange af alle de artikler som hele tiden bliver skrevet ofte er meget tæt beslægtet. Ðerfor er det en god ide ikke at lave for mange links, hvor de samme søgeord indgår i linkteksten. Det gælder både interne og eksterne links. På den måde undgår man at sige til søgemaskinerne, at linksne med samme søgeord har mere relevans end den specifikke side.

Eksterne links

Eksterne links er især vigtig for et nyt site som vores. Det har en gunstig virkning for dit site at blive knyttet sammen med autority sites, og er med til at booste værdien. Altså sider med autoritet inde for vores for dit emneområde. Man må aldrig lade ens sides søgeord indgå i den udgående linktekst. Så tror Google at denne side er vigtigere end din egen.

Indgående links

Lad os vende tilbage til betydningen af indgående links fra andre hjemmesider. Først og fremmest har det betydning, hvilken side som anbefaler din side. Jo mere popularitet den referende side har, jo større betydning har det. Så en ukendt side kan have meget lidt betydning. Søgemaskinerne er gennem avancerede teknikker opmærksom på, hvad der karakteriserer forøgelse af gode indgående links. En usund linkprofil med relation til spamsider kan have en direkte negativ betydning for siden. En sund linkprofil, kan opnås ved at følge nedenstående retningslinjer.

  • Din hjemmeside skal have indgående links fra flere typer hjemmesider heriblandt: blogs, brancherelateret sider, nyhedsportaler, samarbejdspartnere og kataloger.
  • Links fra andre sider, skal helst pege på både forside og undersider (deep link ratio)
  • Antallet af links, som peger på ens side, må ikke pludselig stige eksplosivt. Google er god til at vurdere om disse links er opstået naturligt, eller om det er overoptimering i form af linkfarme.
  • Folk skal helst klikke på de indgående til vores side. Så det er en ægte linkpopularitet.

En nem måde at skaffe indgående links på, er ved at tilmelde en af de mange webkataloger man kan finde på nettet. Men i SEO branchen er det tvetydigt, om der længere er en positiv effekt ved tilmelding til webkataloger. Efter Googles seneste ”Panda” opdatering er mange kataloger blevet kategoriseret som spamsider, da de henviser til sites af økonomiske årsager i stedet for at kigge på hvorvidt et website har kvalitetsindhold.

Hastighedsoptimering

Et hurtigt website er også i dag utrolig vigtigt for SEO. Med Google Page Speed Insights kan du se hvor godt dit site perfomer.

De typiske ting du kan optimere er:

  • Komprimering af billeder
  • Gzip komprimering
  • Komprimering af CSS og Javascript
  • Cache

Herudover er det også vigtigt at dit website ligger hostet på et hurtigt webhotel på SSD harddiske med lokation i Danmark. cHosting og UnoEuro er som regel ganske udmærket til små websites. Selvom din bruger kommer fra en god Dell XPS bærbar med lynhurtigt internet er det vigtigt at hjemmesiden er hostet på hurtige servere.

Ønsker du at vide mere om SEO kan du kontakte theishansen.dk

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.