NemProgrammering.dk logo

Valg af søgeord | Strategi og analyse

SEO kursus » Valg af søgeord | Strategi og analyse # 3

Information om denne video

Underviser: Thomas Mørch Iversen   Video: 20:59   Lektion nr. 3 af 34

I denne videolektion giver vi dig en komplet step-by-step guide til, hvordan du laver en søgeordsanalyse, så du ved, hvordan du identificerer og vælger de søgeord, som er værdifulde at være synlig på i Google. Vi kigger eksempelvis på, hvor du kan finde inspiration til søgeord og hvordan du, efter du har fundet dine søgeord, fravælger de søgeordord, der ikke vil give dig den nødvendige værdi.

Der findes også søgeord, som ligner hinanden meget, og hvad gør man så lige med dem? Skal man optimere til dem alle sammen eller skal man på en eller anden måde kombinere dem? I denne video viser vi, hvordan du behandler disse søgeord udfra, hvordan Google ser på dem.

Et værktøj som gennemgås i denne video er søgeordsplanlægning i AdWords, som er et rigtig godt værktøj til at identificere nye søgeord.

Der findes forskellige strategier indenfor valg af søgeord, og i denne video skal vi se på et par stykker af dem. Det er nemlig ikke altid den mest optimale løsning at gå efter de store søgeord, som har mange søgninger. Istedet kan man fokusere på nichesøgeord, og det skal vi blandt andet se på, hvordan man gør i denne video.

Når du har set og forstået denne lektion er du klar til at gå videre til den næste video, som handler om, hvordan du opretter sider, kategorier og andre typer landingsider til dine søgeord.

Spørgsmål og kommentarer

Kun medlemmer med adgang til dette kursus kan stille spørgsmål og kommentere. Bliv medlem her!

  • Pia H. siger:

    Hej Thomas
    Hvor er det et godt kursus, jeg er helt opslugt :-)
    Jeg har lige et spørgsmål til søgeord.
    Hvor mange søgeord skal man typisk have?
    vh Pia

    1. Thomas I. siger:

      Hej Pia,

      Dejligt, at du er glad for kurset. Hvis du vil må du gerne give det en anmdelse på vores Trustpilot: https://dk.trustpilot.com/review/nemprogrammering.dk – Her samler vi nemlig lidt på glad kunder ;-)

      Du kan egentlig have så mange søgeord som du vil, men det handler selvfølgelig om at begrænse sig, og vælge dem der giver mest mening for dig og din side. Lige som med så meget andet, kan det godt betale sig at fokusere fremfor at skyde med spredehagl.

      Husk også, at du ikke kan optimere en side til 30 vidt forskellige søgeord. Forsøg istedet at målrette én side en gruppe af 4-5 relaterede søgeord.

      Mvh.
      Thomas

  • Morten P. siger:

    Hej Thomas.

    For det første, super godt SEO kursus, jeg har været meget tilfreds :-)

    Jeg er igang med at skal kaste mig ud i SEO på min hjemmeside og er lidt i tvivl med hensyn til mine produkter og min generelle SEO i forhold til sprog valg. Mange af mine kunder/forhandlere er danske, men da jeg også har kunder i f.eks. USA og generelt vil satse på andre markeder end DK, har jeg lavet min hjemmeside på engelsk. Spørgsmålet er så, giver det mening i forhold til SEO, at f.eks. navnegive sine billede filer med dansk tekst, for også at ramme DK? eller bliver det for spredt? f.eks. kalde min ring for “Silver Trophy ring” på selve produktsiden, men navngive billede filen “sølv løve ring” da det er en ring med et løve motiv. Eller skal jeg kun køre et sprog?

    Håber mit spørgsmål giver mening.
    Mvh. Morten

    1. Thomas I. siger:

      Hej Morten,

      Dejligt at høre, at du er glad for kurset!

      Du skal helt klart holde dig til ét sprog. Det er umuligt at ranke på to sprog på samme side. Er det et .dk eller .com domæne du har? Jeg vil klart anbefale at vælge det sprog, som dit TLD passer til, da jeg aldrig har set et .dk domæne ranke specielt godt på Google.com.

      Ønsker du at ranke både på det danske og engelsk marked, skal du enten lave en separat shop (på hver deres domæne) til hvert marked eller lave en versionering på f.eks. et .com domæne. Se f.eks. hvordan proshop.dk gør det, hvor du kan vælge land oppe i højre hjørne, og hvor du så sendes til et andet domæne.

      Mvh.
      Thomas

      1. Morten P. siger:

        Hej igen, super fint, tak for svar :-)! Jeg køre med .com, så jeg må prøve at se om jeg kan skaffe mig .dk domænet også.

        1. Thomas I. siger:

          .com kan godt fungerer på dansk, se bare på http://www.wupti.com, men typisk ikke omvendt. Men når du nu har lavet din side hovedsageligt på engelsk, så er det jo oplagt at fortsætte med det på .com :-)

  • Kasper L. siger:

    Hej Thomas
    Sjovt nok sælger jeg strømper. Så, dejligt overførbar video.

    i fht longtail SEO. Indtil nu er søgeordene lagt op af sokkens brand og navn. Er det bedre at brede det lidt ud og evt kalde det [Brand]+[Sok/strømpe]? også evt resten af navnet? Og hvordan påvirker det google shopping feedet? Det skal vel i produktnavn linjen være navnet for at google tager det med i shopping?

    Eks på mit spørgsmål:
    1. Balega Strømpe Blister resist
    vs
    2. Balega Strømpe

    Mvh kasper

    1. Thomas I. siger:

      Hej Kasper,

      Når du arbejder med long tail, så vil jeg klart anbefale at få hele strømmpens navn med, så du får de de søgninger med som sikkert har den bedste konvertering. Folk der søger meget præcist, f.eks. efter Balega Strømpe Blister resist, har nok mere eller mindre besluttet at det er det de vil købe, og derfor skal du selvfølgelig kunne blive fundet på det.

      I forhold til dine søgeordseksempler, kan du vel godt bruge begge. Den “Balega Strømpe” kunne vel bruges i en kategori (giver at i har flere Balega Strømper), og så kalde kategeorien “Balega Strømper”. Den anden “Balega Strømpe Blister resist ” er selvfølgelig et produkt som dette søgeord ligger på.

      Jeg er ikke ekspert i Google Shopping feed, her skal du over til Patrik og AdWords Kurset, men jeg vil da mene, at Google shopping fungerer bedst, hvis du bruger det fulde produkt navn.

      Mvh.

  • Anitta N. siger:

    Hvorfor kan jeg ikke komme på lektion 3 SEO når jeg har betalt?

    1. Thomas I. siger:

      Hej Anitta,

      Det burde du også, men det kan godt være at din browser har cachet siden, hvilket betyder, at du får vist siden som om du ikke er logget ind, selvom du i virkeligheden er det.

      Når du står på siden prøv at rydde din cache ved at trykke ctrl + f5 nogle gange. Hvis dette ikke virker, så prøv manuelt at rydde din cache i browseren og log så ind igen. Du kan teste om det er cachen den er gal med ved at logge ind via en anden browser. Hvis det virker her, er det fordi siden er cachet i den anden browser.

      Lad mig video om du kan få det til at virke :-)