Information om denne video
Underviser: Thomas Mørch Iversen Video: 14:11 Lektion nr. 2 af 36
I denne videolektion skal vi kigge på, hvilke faktorer der påvirker dine placeringer i Google. For at forstå SEO, så er det vigtigt, at man har en grundlæggende forståelse for, hvorfor nogle sider ligger højere end andre i søgeresultaterne.
For at få denne forståelse forklarer og viser vi de vigtigste faktorer, som påvirker din placering. Vi kan desværre ikke give dig en komplet liste, for sandheden er, at ingen ved præcist, hvilke faktorer Google anvender til at rangere hjemmesider højere end andre i deres søgeresultater.
Specielt vægtningen af de forskellige faktorer er svær at spå om. Man kender dog til en række faktorer, som man ved har stor en betydning (høj vægtning), og dem forklarer og viser vi selvfølgelig i denne video.
Når du kender de grundlæggende faktorer der bestemmer din placering i søgeresultaterne, er du klar til at gå videre til den næste video, som skal handle om, hvordan du udvælger de søgeord, som du gerne vil ligge højt på. Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, hvilke søgeord du fokuserer og hvilken søgeordstrategi du vælger – men mere om det i næste video!
Hvis du har spørgsmål til de faktorer vi gennemgår eller noget andet i denne lektion, så skal du være velkommen til at stille dem under denne video.
Afsnittet om “faktorer vi kender” herunder “Links til eksterne sider og interne links”. Gælder relevante affiliate links også her i forhold til at være en faktor der påvirker ens søgeresultat positivt? vh Danial
Hej Danial,
Nej indgående affilaite links giver ingen SEO-værdi, da de typisk løber igennem affiliate-netværk først.
Mvg.
Hej, jeg har en hjemmeside med en .it endelse fordi jeg ikke kunne få .dk navnet. Det er brugt i 10 år, er på dansk primært og har også en engelsk mindre version og ligger ok på SEO – men ikke højt nok. Hvad vil du anbefale for at jeg kommer højere op på Google? Skal jeg skifte det ud med et nyt .dk domæne som så ikke har anciennitet? Jeg er i tvivl om hvor stor en faktor det spiller og om det er værd at gøre?
Hej Henrik,
Du skal helt klart ikke bytte dit domæne ud.
.it kan sagtens ranke i Danmark, og du ville miste meget mere ved at skifte end du muligvis ville vinde.
Mvh.
Mange tak for svaret! Det giver noget tryghed at vide.
Hej Thomas
Jeg har et affilate website.
På websitet har jeg oprettet en webshop i WordPress, hvor jeg har oprettet affiliateprodukterne. Jeg har lavet en produktbeskrivelse og fulgt anvisningerne i Yoast SEO.
Derefter har jeg lavet et re-direct sådant, at når man i menuen vælger affiliateproduktet, så sendes man direkte til annoncørens webshop.
Mit spørgsmål lyder: Hvad er bedst i forhold til SEO?
1. Undlade redirected og lade brugeren læse om produktet på mit website (selvom disse informationer er de samme som på annoncørens webshop). Dvs. specifikationer m.m.
2. Bevare redirected – det spiller ingen rolle i forhold til SEO, og brugeren kan alligevel læse om produktet på annoncørens website. Desuden vil man i affiliate-sammenhæng gerne sende brugeren hurtigst muligt til annoncøren.
På forhånd tak for svar
Mvh.
Thomas
Hej Thomas,
Når du laver din side, skal du spørge dig selv, hvad der er bedst for dine besøgende. Jeg kunne forstille mig, at jeg selv ville synes, at det var suspekt, hvis jeg brugte en menu på en hjemmeside, og så blev sendt over til andre hjemmesider.
Jeg ville derfor klart undgå redirectet og lave en side med produktet, hvor dine besøgende selv kan klikke videre.
Mvh.