Information om denne video
Underviser: Thomas Mørch Iversen Video: 11:50 Lektion nr. 4 af 36
I sidste videolektion kiggede vi på, hvordan du laver en søgeordsanalyse, samt hvordan der findes forskellige strategier indenfor valg af søgeord.
I denne video skal vi lære, hvilket sidetyper der egner sig godt til de forskellige typer søgeord. F.eks. kan man ikke presse hvilket som helst søgeord ind på en produktside. Det samme gælder for kategorisider, hvor nogle søgeord egner sig bedre end andre.
I denne lektion vil du derfor lære, hvordan du kan opretter og strukturere din hjemmeside/webshop, så du på en god måde rammer alle de søgeord, du har identificeret, på en logisk og optimal måde.
Det er desuden vigtigt, at du ikke forsøger at optimere til mange søgeord på samme side, og derfor vil vi også komme ind på, hvor mange søgeord du optimalt set bør fokusere på per side.
Efter denne video er du klar til at gå videre til næste video, hvor vi igang med onsite SEO. Mere specifikt skal vi se på meta-titler, meta-beskrivelser og url´s, og hvordan disse bør struktureres i henhold til de søgeord du har identificeret. Onsite SEO er et større emne, og derfor er næste video kun den første i en række af videoer der skal omhandle dette emne.
Hej Thomas
Efter 3- 4 års dovenskab med SEO er staffen nu kommet og derfor har jeg købt dit kursus. Har kun nået 4 videoer endnu, men det virker spændende :-)
Jeg har en kategori det hedder kontorstole og så en del underkategorier med mærkenavne som Kontorstole – Vela eller Kontorstole – Kevi osv. Alt det er fint nok med gode placeringer på google.
Nu vil jeg gerne ligge i toppen med søge ordet ergonomiske kontorstole eller ergonomisk kontorstol hvor landingssiden er i min kategori kontorstole. Jeg er i tvivl om jeg forstår det rigtigt med søgeorderne
Title: Kontorstole | Køb den gode ergonomiske kontorstol | Styrker din ryg
Beskrivelse: Vi har ergonomiske kontorstole der virker | Kunder fortæller om bedre livskvalitet, færre sygedage og en styrket ryg. Investeringen er hurtigt tjent tilbage
Søge ord: God ergonomisk kontorstol Aarhus, gode ergonomiske kontorstole København
Som jeg forstår det, ja så skal der kun stå: ergonomiske og evt. også kontorstole ?
Til sidst, var det så bedre jeg lavede en ny underkategori som skulle hedde: ergonomiske kontorstol
På forhånd tak.
Jørgen
Hej Jørgen,
Man kan sagtens rangere på flere søgeord på samme side, men når det drejer sig om to relativt store søgeord som “ergonomiske kontorstole” og bare “kontorstole”, så kan det godt blive svært at rangere i top 3 på begge med samme side.
Derfor vil jeg, som du selv forslår, lave to kategorisider, så du kan fokusere 100% på hver af disse to søgeord. Selvom det måske er de samme produkter der vil være i kategorien, så kan kategoriteksten sagtens tilpasse de forskellige søgeord.
Mvh.
Hej Thomas
Tak for dit svar og lige et sidste spørgsmål.
Vil det ikke være at foretrække og lave en helt ny kategori med navnet “Ergonomiske kontorstole” fremfor at lave en yderligere underkategori med navnet “Ergonomiske kontorstole” under kategorien “Kontorstole”
Jeg har endnu ikke helt forstået det med kun et søgeord. I en sådan ny kategori, skal der vel være flere søgeord. Det kunne f.eks. være “ergonomisk kontorstol, stole til rygtræning, rygsmerter, lændesmerter o.s.v” Må der være de der 5 – 10 søgeord eller må der kun være det ene søgeord ?
Mvh.
Jørgen
Hej Jørgen,
SEO mæssigt betyder det nok ikke det helt store om det er en underkategori eller hovedkategori. Så du skal vælge ud fra hvad der giver mest mening på shoppen og om du har tænkt dig om der skal være ydereligere underkategorier under “Ergonomiske kontorstole”.
Jeg vælger typisk 2 (maks 3) søgeord, som ligger lidt op af hinanden. Det er svært at optimere en side til mere end det. Det kan godt være at du kan rangere på flere søgeord, men optimering skal helst ske til de 2-3 vigtigste.
Mvh.
Hej Thomas.
Tak for et supergodt kursus!
Jeg er stødt på en udfordring omkring søgeord. Jeg finder simpelthen ikke nok brugte søgeord på mine produkter så snart jeg forsøger at blive bare en lille smule specifik. Hvis vi bruger dit eksempel, så finder jeg måske 9.000 månedlige søgninger på “sokker”, 200 på “ankelsokker”, men ingen herunder, uanset om jeg søger på “sort ankelsokker”, “små ankelsokker”, “varme ankelsokker” osv. Og jeg har tilmed delt mine produkter ind i ét yderligere niveau af kategorier. Jeg har også flere forskellige varianter af produkterne, dvs. forskellige farver, så jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg finder specifikke søgeord for alle mine produkter. Jeg ved fra erfaring at disse produkter godt kan sælges, de er måske bare ikke så kendte (endnu), så der burde være et marked for dem, men det overrasker mig alligevel at der bliver søgt SÅ lidt på dem.
Så hvordan gør jeg det lige bedst i forhold til søgeord? Er det realistisk at finde specifikke søgeord til hvert enkelt produkt? Kan man godt bruge søgeord som har så lav månedlig søgning at det ikke figurerer i Google’s søgeordsværktøj? Må flere produkter godt have samme søgeord? Eller er der en bedre løsning? Håber du har et forslag!
På forhånd tak.
Hej Nick,
Dejligt at du er glad for kurset.
Hvis dine produkter er unikke og du nærmest er den eneste der sælger dem i DK, så skal du klart forsøge at ramme det, som folk ville søge efter for at finde dem, også selvom det ser ud som om, at der ikke er nogle søgninger på.
Det skal du fordi, at hvis der så bare er et par stykker om måneden der søger på det, så er chancen for at du rangerer på det rigtig stor, og da du er den eneste der udbyder det, så vil du også få en salg.
Så det kan sagtens været godt at ligge højt på bitte små søgeord, som der ikke er ret mange der søger på, hvis det betyder at du får alt saglet på de få der så er. Det giver vel ikke mening at forsøge at ranke på noget med produkter der ikke er relevante for det, blot fordi den søgning er stor?
Dine produkter må godt have samme søgeord (specielt hvis det er de helt long tail), så længe du varierer titlen lidt.
Mvh.
Hej – Er det muligt du kan give et eksempel der ikke er en webshop.
Hvis jeg skal lave en hjemmeside, hvor jeg tilbyder yoga, meditation og mindfulness som tre forskellige kategorier, men også vil blande dem i min undervisning. Hvad gør jeg så?
Udgangspunktet er 1 søgeord pr side. Men hvis jeg gerne vil udbyde yoga og mindfulness samtidig, skriver jeg så tre søgeord i Yoast? Yoga og mindfulness? Og er det så ok alligevel, selvom grundreglen er 1 søgeord pr side? Og hvad gør jeg, hvis jeg ønske en side med alle 3 ?? Sådan helt konkret? Er søgeordene så yoga, meditation og mindfulness? inklusiv komma? Altså 4 søgeord. Jeg betaler ikke for Yoast, men skal klare mig med den gratis version.
På forhånd tak.
Hej Margit,
Jeg går ud fra, at det er en salgs kurser du tilbyder. I så fald ville jeg oprette en side til hvert kursus. Hvis dit kursus er “yoga og mindfuldness”, jamen så er det egentlig 2 søgeord til én side, og så er det du skriver ind i Yoast. Hvis du tilbyder yoga og mindfuldness kurser separat, så ville jeg oprette det på to sider, hvor fokus er på hvert deres søgeord. Hvis Mindfullness kun er en sidegevist til Yoga-kurset, så kan du jo fokusere din SEO-indsats på yoga på siden, men også nævne at der indgår mindfullness teknikker.
Det handler måske i virkeligheden mere om, hvad der giver mest mening for dine besøgende på din side og hvordan de søger. Søger det på “Yoga og Mindfullness kursus” eller søger de kun på “Yoga kursus”. Hvis folk søger efter Yoga kursus, ville jeg nok fokusere på det, og så skrive på siden at der også indgår Mindfuldness. Derudover ville jeg lave en side mere med fokus på Mindfullness fordi det er det folk søger efter og samtidig nævne på siden at der indgår yoga-elementer.
Husk på at Yoast kun er et hjælpe-værktøj som du kan læne dig op ad når du optimerer dine sider. Så selvom du måske ikke skriver alle dine søgeord ind i Yoast, så betyder det ikke at din side ikke kan ranke på det, Yoast vil bare ikke analysere din side i henhold til de ord du ikke skriver ind. En side kan altså sagtens ranke i Google på mange forskellige søgeord, også selvom du ikke har skrevet dem ind i Yoast – Se evt. mit svar til Kasper herunder.
Mvh.
Hej Thomas
Ang antal søgeord. Du anbefaler i videoen max 1 (måske 2). Yoast tilbyder i deres premium udgave til WP + woo at man kan have op til 5 (såvidt jeg husker)
Spørgsmål:
1: Er jeres video outdated?
2: Er det en dum ide at betale for premium udgaven? Eller genial?
Hej Kasper,
Videoen er ikke outdated. Du kan sagtens ramme 5 søgeord på samme side, så længe de ikke er helt ved siden af hinanden. Det er derfor jeg typisk anbefaler 1-2 primære søgeord per side, så man begrænser sig og ikke forsøger at stoppe utallige søgeord ind på en og samme side.
Selvom du vælger 1-2 primære søgeord, skal du huske, at du stadig vil kunne findes til en række afledte søgeord, selvom din optimering har fokuseret på kun 2.
Et eksempel kunne være dette SEO kursus.
Her er forsiden optimeret til: SEO kursus og Lær SEO, men siden kan stadig findes på “SEO kursus dansk”, selvom siden ikke som sådan er optimeret til det – det er bare et naturligt afledt søgeord.
Så det her med antallet af søgeord, kan godt være lidt misvisende, istedet ville jeg måske kalde det “søge emner”.
Jeg har aldrig selv brugt premium udgaven. Hvis du altid har dine søgeord i mente, og følger de vigtigste principper, ja så skal du kun bruge Yoast som støttet / tjekliste, og her kan du jo så bare skifte søgeordet ud og lade yoast analysere siden igen, hvis du vil tjekke din side for flere søgeord ;-)
Mvh.
Hej.
Har I et par gode tips til hvordan jeg griber søgeordsanalyse an på tværs af sprog? Er det helt forfra med eksempelvis en svensk side, når jeg er færdig med søgeordsanalysen på dansk?
Vh. Trine
Hej Trine,
Nej det vil jeg ikke mene det er. Du burde blot kunne oversætte jeres søgeord til f.eks. Svensk, hvis i mener, at de samme søgeord er relevante for dette marked. Måske hvis der er nogle meget danske terme og udtryk i din danske analyse, så skal du ikke oversætte det direkte til svensk.
Hvis i desuden har adgang til en der taler svensk, kan det også være en god idé at køre analysen forbi ham/hende, så i får den helt rigtige vinkling, specielt når i skal hen og skrive svenske titler og svenske metabeskrivelser. Er bøjningen korrekt? Er det sådan en svensker ville søge efter det på?
Mvh.
Thomas