NemProgrammering.dk logo

Sådan optimerer du dine sider i WordPress

SEO kursus » Sådan optimerer du dine sider i WordPress # 18

Information om denne video

Underviser: Thomas Mørch Iversen   Video: 15:26   Lektion nr. 18 af 34

I denne video skal vi arbejde med WordPress. Vi skal prøve at optimere en side til et specifikt søgeord i WordPress ved hjælp af SEO-pluginnet Yoast SEO. Selvom du ikke bruger WordPress, så vil det stadig være en fordel for dig at se denne video, da den vil give dig et konkret eksempel på optimeringen af en side fra start til slut.

Har du spørgsmål til Yoast SEO-pluginnet, så er du velkommen til at stille dem i kommentarområdet herunder.

Spørgsmål og kommentarer

Kun medlemmer med adgang til dette kursus kan stille spørgsmål og kommentere. Bliv medlem her!

  • Christian J. siger:

    Hejsa,

    Kan det passe, at man på en eller anden måde, først skal godkende din hjemmeside bliver lagt ind på Google?
    Jeg har nemlig gjort min hjemmeside mere og mere optimal for SEO, men jeg kan slet ikke finde den på Google.

    Mvh.
    Christian Jensen

    1. Thomas I. siger:

      Hej Christian,

      Nej Google burde selv automatisk finde din side, specielt, hvis du har lavet lidt linkbuilding. Har du prøvet at Google dit domæne for at tjekke om Google har fundet din side overhoved eller blot ikke har indekseret dig på dine ønskede søgeord?

      Du kan om ikke andet prøve at bede Google om at crawle din side og se om det hjælper – de her: https://support.google.com/webmasters/answer/6065812?hl=en

  • Flemming J. siger:

    Hej Thomas

    Jeg synes jeg måske mangler lidt omkring SEO i forbindelse med woocommerce eller evt en undervisnings video kun herom. Så måske det kunne være en ide til en kommende video eller udvidelse til advanceret wordpress.

    blot forslag til udvidelse, ellers nogle kanon kurser du laver…

    mvh Flemming

    1. Thomas I. siger:

      Hej Flemming,

      Tak for din kommentar :-)

      SEO på f.eks. produkter i WooCommerce fungerer meget lige som SEO på Indlæg, så man burde kunne få det til at fungerer på WooCommerce produkter ud fra denne video også, hvis man prøver sig lidt frem :-)

      Men tak for feedback, det er hermed noteret, at det kunne være en idé til en ekstra video.

  • Søren P. siger:

    Hej Thomas – og foreløbig tak for et grundigt kursus.

    Siden din gennemgang, er der kommet en Cornerstone Content funktion i det populære Yoast plugin.
    Jeg læser både, det fortæller Google, at siden/artiklen/indlægget tilhører hjemmesidens vigtigste indhold (hvorfor de anbefaler kun at have 4-5 Cornerstone artikler), mens andre skriver, at det er et værktøj til at håndtere intern linkbuilding. Sidstnævnte giver mest mening for mig, da man vel næppe blot kan klikke et sted, og så ellers forvente at Google tillægger netop det indhold ekstra værdi.
    Selvom jeg er tilhænger af learning-by-doing, kunne jeg godt tænke mig dit syn på det. Måske det er et komplekst spørgsmål, men hvordan vil du bruge den her Cornerstone feature?

    Mange hilsner
    Søren.

    1. Thomas I. siger:

      Hej Søren

      Tak for dit spørgsmål, som er meget relevant og interessant.

      Jeg har først selv lagt mærke til corner stone funktionaliteten nu, og har netop prøve det af for at se, hvad det egentlig gør.
      Ideen bag corner stone artikler er egentlig god nok, da Google i højere grad er begyndt at fokusere på enkelte gode artikler istedet for mange artikler der rammer mange forskellige søgeord. Én rigtig god og autoritær artikel vil Google altså nu om dag hellere end gerne rangerer højt på mange søgeord istedet for at rangere mange forskellige små sider på de selv samme søgeord.

      Så, cornerstone funktionen i Yoast er som jeg ser det en funktion til at hjælpe dig med at huske, hvilke sider der er dine cornerstone artikler. Ihvertfald, hvis du ikke bruger deres premium plugin, så virker det til, at det ikke er andet end en mulighed for at fremhæve dine indlæg i din oversigt, så du hurtigt kan se hvilke der er vigtige, så du selv internt kan linke til dem og måske også skaffe flere eksterne links til dem.

      Den måde jeg ville bruge det på, er som Yoast selv skriver, at markere mine vigtigste indlæg (hvilket tvinger mig til at fokusere). Hver gang jeg kom på nyt indhold eller søgeord jeg vil ranke på, ville jeg så kigge mine corner stones igennem, og se om der ikke skulle være en af dem der kunne ranke på ordet istedet for at skabe nyt content.

      Deres anbefaling på 4-5 corner stone artikler vil jeg taget med et gran salt, da antallet afhænger meget af hvor stor din side er. F.eks. ville vi her på NemProgrammering.dk måske have 30-40 corner stone artikler, da siden er relativt stor…

      Mvh.
      Thomas

      1. Søren P. siger:

        Mange tak for hurtigt svar, Thomas.

        Det giver god mening – særligt det med at holde fokus kontra ren iver over muligheden for at rangere bredt på mange sider.

        Naturligvis en god pointe med hensyn til websitets generelle størrelse. Min personlige side er endnu ikke meget mere end 20 sider stor, men med guidelines herfra kurset og gode links over tid, kan jeg håbe på at gøre den stor, stærk og autoritær.

        Endnu engang tak for et godt kursus.

        Mange hilsner
        Søren.