NemProgrammering.dk logo

Introduktion til SEO

SEO kursus » Introduktion til SEO # 0

Information om denne video

Underviser: Thomas Mørch Iversen   Video: 06:11   Lektion nr. 0 af 34

I denne video giver vi dig en introduktion til SEO kurset på NemProgrammering.dk. Vi gennemgår hvem din underviser er, og hvilke emner der vil blive undervist i i kurset. Kurset vil gennemgå alle de vigtigste aspekter af SEO, så du selv kan gå ud og optimere dine egne sider eller fungere som en troværdig SEO-ekspert i den virksomhed, du arbejder i.

Undervisningen vil foregå på den måde, at underviseren (Thomas) optager sin skærm, hvorpå han viser eksempler fra den virkelige verden og samtidig forklarer de forskellige teknikker, begreber og metoder. Der vil for så vidt muligt blive brugt rigtige eksempler i alle videoer, så du kan se, hvordan man gør tingene i praksis.

I denne video skal vi blandt andet se på, hvorfor SEO er så vigtigt, og hvilke emner inden for SEO der er relevante at lære.

Vi fortæller desuden kort, hvorfor du bør vælge et online SEO kursus fremfor et fysisk kursus, som ofte koster mange tusinde kroner for kun ganske få timers undervisning.

Denne video og den næste video er gratis, så du kan få en fornemmelse af, om et kursus som dette kunne være noget for dig.

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

  • Bjarne Andersen siger:

    Hejsa Thomas det kan godt være at jeg er lidt tålmodig, men jeg har forsøgt at lave diverse ændringer på min shop, jeg har holdt mig til kategorier, men syntes ikke at det har gjort nogen forskel, jeg får stadig ca 2 ordre om ugen – hvis det er en god uge – og det er kun en kategori som jævnlig sælger “infoskabe”. Har du tid/lyst til at give dit bud på hvad jeg gør forkert eller slet ikke gør – som du kan læse er jeg lidt LOST –

    1. Thomas I. siger:

      Hej Bjarne,
      Først og fremmest så er det vigtigt at pointere, at SEO ikke er den eneste faktor der bestemmer, om besøgende konverterer til kunder eller ej. Andre ting der kan påvirke om du får en ordre eller ej er:

      • Designet på din hjemmeside
      • Betalingsmuligheder
      • Produktudvalg
      • Fragtmuligheder
      • Priser i forhold til konkurrenter
      • Social proof / Anmeldelser, f.eks. trustpilot

      Og meget mere…SEO er altså ikke den eneste ting der påvirker dit salg – Faktisk har SEO ikke så meget med salg at gøre, det er mere et værktøj til at få kunderne ind i butikken – om de køber noget er en anden sag.
      Når du evaluere din SEO alene, skal du altså kigge på, om du er kommet længere frem i søgeresultaterne, og om du har fået mere trafik som følge af dette. Hvis du har fået mere trafik, men stadig ikke flere slag, er det sandsynligvis noget på selve siden der gør, at du ikke får flere ordre end du gør.
      Så gør følgende:

      • List de sider du har optimeret – tjek hvordan de ligger på dine vigtigste søgeord
      • Hvor mange søger på de søgeord du optimerer til og ligger højt på? Optimerer du til søgeord uden søgninger er det klart, at det ikke vil have en effekt

      Og hvad med linkbuilding? Har du arbejdet med dette?

  • Bjarne A. siger:

    Hejsa
    Mange tak for hurtige svar, jeg har tilmeldt mig og påbegyndt kursus
    Har et spørgsmål inden jeg begynder at rette
    http://shopskilte.dk/gadeskilte-danmarks-storste-og-billigste-udvalg.html
    Hvis jeg kan lokke dig at kikke på ovenstående link vil jeg lige sikre mig at jeg har forstået rigtig
    Spørgsmål
    I beskrivelsen har jeg 2 linier med brun tekst, er det disse linier der skal skrives som H1 el. H2

    1. Thomas I. siger:

      Hej Bjarne,

      Du har allerede en h1 “Gadeskilte” øverst, så de tekster du har stående med brunt skal være h2 eller h3.
      Du bør måske overveje at lave din overskrifter lidt mere naturlige og henvendte til dine besøgende fremfor for søgemaskinerne.

      F.eks. har de to tekster der står med brunt en meget høj nøgleordsdensitet. Prøv brug nøgleordene mere naturligt og ikke alt for mange gange i de samme overskrifter :-)

      Mvh.
      Thomas

      1. Bjarne A. siger:

        Hej Thomas, mange tak for input, det er nok min forståelse på hvordan det virker i Google men jeg har det svært ved at vælge. Hele kategorien omhandler GADESKILTE og hvis jeg vælger det hvordan får jeg så søgende på andre ord? Hvordan impleterer jeg de andre søgeord? jeg er helt med på at det er forkert det jeg har lavet da ordre mængden er lig 0. Der hvor jeg har flest ordre er på shopskilte.dk/info-skabe-infotavler-plakatskabe-udhaengsskabe.html.
        HVORFOR? Ved det ikke. Det jeg håber med dit kursus er at finde nøglen til at sætte tekst rigtig op og det kan jeg godt høre på dit svar er et problem, men det er nok også derfor at jeg ikke får så mange ordre.
        Det med H2 H3. Skal den øverste linie være 2 og nederst 3 eller begge 2, hvad er forskellen
        Og er det noget jeg skal ændre på alle overskrifter ved tekster , kategorier og produkter
        Er H1 teksten for enkel? Skal det være tekstlinie istedet for single ord, såsom
        Billige gadeskilte på kategori f.eks.

        1. Thomas I. siger:

          Hej Bjarne,
          En vigtig pointe er, at man aldrig må skrive udeæukkende til Google – dine besøgende skal komme i første række. Hvis du skriver godt og fængende til dem, så vil Google også belønne dig.
          Med det sagt så skal du selvfølgelig have en vis fokus på søgeord i din tekst, men en god tommelfingerregel er ikke at optimere til mere end 2-3 søgeord per side.
          Så hvis du har din kategori med “gadeskilte”, så bør du fokusere på det og måske ét søgeord mere. Her må du så vælge det vigtigste ud og bruge det søgeord i f.eks. en h2 og nogle gange i din brødtekst.
          De resterende søgeord kan du så lave andre kategorier til eller lave blogindlæg, som rammer dem. I dine blogindlæg kan du så linke til dine produkter, hvis du vil forsøge at skabe et salg udfra indlægget.
          Din h1 er fin, det gør ikke noget at det et et enkeltord, så længe det giver mening for siden. H2 og H3 skal du bruge lige som du ville bruge det når du skriver en stil i Word. Altså h1, intro, h2, brødtekst h2, brødteks osv… og hvis du så vil lave endnu mere inddeling i din brødtekst mellem to h2´er, kan du så bruge en h3.

          1. Bjarne A. siger:

            Tusinde tak for de gode råd, vil gerne have lov til komme retur når jeg har forsøgt at forbedre f.eks GADESKILTE.
            ?Det er næsten som jeg husker det da jeg var til eksamen – nervøs og usikker på om man slår til?

            God weekend

  • bjarne andersen siger:

    Hej er det et problem at min shop er lavet i Magento? Og at min viden til at rette i Magento er nul? For at få noget ud af kursus. Jeg har købt min shop men har selv fyldt indhold imen kan ikke ændre i shoppen opsætning

    1. Thomas I. siger:

      Hej Bjarne,

      Tak for dit spørgsmål.

      Det er selvfølgelig altid svært at lave god SEO, hvis man ikke helt ved, hvordan man skal rette i tingene på sin hjemmeside.
      Kurset har en meget praktisk tilgang, og du vil med sikkerhed i løbet af videoerne få lyst til at lave de samme ændringer og optimeringer, som der vises i videoerne. Kursets mål er at gøre dig i stand til selv at lave kunne optimere dine sider, og der vil du selvsagt ikke kunne, hvis du ikke ved, hvordan du laver tilrettelser på din side.

      Vi vil derfor anbefale dig, at du først får styr på, hvordan du retter dine sider og arbejder i Magento, inden du kaster dig ud i dette kursus.
      Med det sagt, så vil en stor del af dette kursus omhandle det man kalder for “off site” SEO, som er teknikker og metoder, der ikke direkte indebærer, at du skal lave tilrettelser på dine egen side. Du kan derfor godt købe adgang og begynde at arbejde med off site SEO sideløbende med, at du får bedre styr på selve din hjemmeside, så du også selv kan lave “on site” SEO.

      Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.

      Mvh.
      Thomas

      1. Bjarne andersen siger:

        Hejsa igen. Det er selve opbygningenjeg ikke kan rette i, det har jeg købt færdig, men alt hvad der skal puttes ind i den skellet har jeg selv udført.
        Men du svarer ikke på om det er et problem at det er magento. Er det meget selve shoppen som der skal tilpasses eller er det indhold hvor der skal optimeres

        1. Thomas I. siger:

          Hej Bjarne,
          Dette SEO kursus forudsætter ikke at du bruger et bestemt hjemmesidesystem / CMS. Om du bruger WordPress, Joomla, Prestashop, Shopify, Magento eller noget helt tredje, så vil du stadig kunne tage dette kursus. De ting du vil lære er nemlig universelle og ikke CMS-specifikke.
          Du skriver desuden, at du har adgang til at rette i sider osv. og at det kun er “skelettet” du ikke kan rette i. I så fald kan du sagtens tage dette kursus og få en masse ud af det.
          Mvh.
          Thomas

      2. Bjarne A. siger:

        Hejsa Thomas. Jeg har været igang med at rette som et forsøg og håber at du vil bruge et øjeblik på at bedømme om jeg er på rette spor eller om det er helt hen i hegnet.
        Se nedenstående link
        shopskilte.dk/gadeskilte-stort-udvalg-i-gadeskilte-danmarks-billigste-priser.html

        Mvh. bjarne

        1. Thomas I. siger:

          Hej Bjarne,
          Jeg synes det ser fornuftigt ud.
          Dog synes jeg stadig dine overskrift h2´er er lidt for overoptimeret til diverse søgeord. Jeg ville nok skrive følgende istedet, som er mere henvendt til dine kunder:
          “Stort udvalg af billige gadeskilte” og “Gadeskilte – et effektiv blikfang til din butik”
          På den måde bruger du dit søgeord på en god og mere naturlig måde.
          Dine andre søgeord bruger du allerede i din brødtekst samt i din meta-beskrivelse, så det er ikke strengt nødvendigt at presse dem ind i dine h2´ere også :-)