NemProgrammering.dk logo

Nye SERP-eksperimenter hos Google | Hvad bringer fremtiden i søgeresultaterne?

Fremtiden seo
Thomas Iversen

  Skrevet af: Thomas Iversen     12-01-2018     Skrevet i: SEO + SEM

Det er efterhånden længe siden, at jeg har skrevet her på bloggen, hovedsageligt på grund af travlhed med projekter både her på NemProgrammering.dk, men også på WeTeach.dk. Nu er tiden dog kommet til et nyt indlæg fra min side!

Grunden til at indlægget kommer nu er, at der i løbet af de sidste måneder i 2017 har været en masse ændrings-aktivitet og eksperimenter i Googles søgeindeks. Og her taler jeg ikke om ændringer i algoritmen, der bestemmer, i hvilken rækkefølge sider indekseres i søgeresultaterne. Nej her taler jeg om ændringer i, hvordan søgeresultaterne bliver vist og er struktureret. Specielt på  det mobile indeks er der sket rigtig meget, og da Google snart ruller et 100% mobile first index ud, vil vi nok også se disse ændringer på desktop meget snart.

I denne artikel vil jeg dele et par af de observationer jeg har gjort mig de seneste par måneder. Blandt disse er der både ting, som er blevet permanent implementeret hos Google, og ting som tydeligvis bliver testet af, da det ikke er hver gang at ændringen anvendes, når man laver en søgning.

Nok snak, lad os se på den første ændring.

Længere title-tags og meta-beskrivelser.

Dette er hvad jeg vil kalde en signifikant ændring, da det i høj grad påvirker hvor meget plads du og din side har at boltre dig på i søgeresultaterne.

Helt konkret, så kan dit titel-tag nu indeholde 70–71 karakterer (50–60 tidligere), mens din meta-beskrivelse er blevet forøget til hele  230 karakterer (160 tidligere).

På mobil betyder det, at du nu kan have én linje tekst mere, end du kunne før, som vist herunder.

serp

På desktop svarer denne ændring til hele 2 linjer mere i søgeresultaterne.

Herunder har jeg f.eks. fundet et eksempel med vores SEO kursus, hvor jeg for nyligt har ændret meta-beskrivelsen til den nye længde, mens konkurrenten stadig kun udnytter de 160 karakterer.

Desktop serp

Har du derfor ikke allerede fået ændret dine meta-beskrivelser, så er det måske på tide at få det gjort!?

Ny placering af url-visning samt favicon

Hen over julen lagde jeg også mærke til, at url-placeringen så anderledes ud i perioder på mobil. Jeg nåede at tage et før og efter billede, som du kan se herunder.

Før til venstre / efter til højre.

  ny url placering

Læg mærke til, at udover at url´en er flyttet henover titlen på søgeresultatet, så medtages der nu også favicons i søgeresultaterne.

Det er vigtigt at understrege, at søgeresultaterne ikke så sådan her ud hele tiden, og der var tydeligvis tale om en test fra Google´s side. Men hvem ved, måske rulles det fuldt ud en dag!

Flere featured snippets

Google er i stigende grad begyndt at arbejde med featured snippets, på dansk “fremhævet uddrag”. Her indenfor de seneste måneder har jeg personligt set flere af dem end tidligere, og mange af mine egne sider er også begyndt at nye godt at denne nye funktionalitet.

Min erfaring er, at featured snippets typisk vises, ved “hv”-spørgsmål og på søgninger hvor f.eks. “pris/priser” og “bedste” indgår.

Herunder kan du se et eksempel fra min egen side billig-webhosting.dk, hvor siden er blevet fremhævet på søgningen “webhotel priser”.

Desktop:

featured snippet

Mobile:

Featured snippets kaldes typisk for placering zero, da du kommer foran den side der ligger nummer et, og det er således en fremragende måde at få ekstra stor eksponering i Google. Så måske det er noget, du skulle begynde at arbejde med? Du kan f.eks. se denne video i mit SEO-kursus, som beskriver, hvordan du øger chancen for at blive udvalgt af Google til et featured snippet.

“Se flere” istedet for “Næste”

En af de mest signifikante eksperimenter jeg har oplevet fornyligt er, at Google istedet for flere sider i deres søgeindeks, nu blot lader dig “Se flere” resultater.

Jeg har indtil nu kun set det blive testet på mobile, men hvis det bliver rullet fuldt ud, så kan det betyde, at vi fremover ikke længere kan snakke om at ligge på side 2 eller 3, men på 1. load eller 2. load af flere søgeresultater.

Jeg nåede desværre ikke selv at tage et screenshot af dette eksperiment fra Google side, men jeg kunne heldigvis finde andre, som også har oplevet det samme og taget billeder af det:

Se flere resultater

Kredit til thesempost.com

Fremtiden

Jeg tror at vi skal vænne os til, at der i fremtiden vil være ganske få organiske søgeresultater på første side. Google skal tjene flere penge, og det betyder flere annoncer, der fylder pladsen ud på første side.

Derudover er voice search i høj grad på vej frem (f.eks. Google home og Amazon Alexa), og det betyder, at mange i fremtiden kun vil få det første søgeresultat, idet en home assistant kun vil vælge det første resultat at læse op for dig. Dette er måske også en af grundene til, at Google pusher deres featured snippet så meget, da dette kan bruges som resultat til voice-search.

At Google giver mere plads til de enkelte søgeresultater, giver også fint mening i forhold til den måde de indeksere sider på. Google har nemlig på det sidste favoriseret enkelte sider på flere søgeord fremfor flere sider til enkelte søgeord, og i takt med dette vil det selvfølgelig give mening, at give mere plads til de sider, som favner bredt.

Alt i alt, så går vi mod at det bliver sværere at ligge på side 1, både fordi der er mindre plads, men også fordi de sider som Google vælger til side 1, vil blive fremhævet mere fremfor at give plads til flere resultater.

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

  • Claus Rump siger:

    Hej Thomas.
    Fedt at du har samlet de seneste SERP-ændringer samt SERP-observationer i et blogindlæg :)

    Tillad mig dog at komme med et par små rettelser:
    Når du skriver “meta titler”, mener du formentlig title tags (eller “HTML title element” som det jo helt korrekt hedder). Meta titler er et andet element end title tags – og det har NUL indvirkning SEO-mæssigt (0;

    Det er også nogle år siden, at det har været et bestemt antal karakterer, som title tags og meta descriptions kan indeholde – det har været et antal pixels. Det har været henholdsvis 512 pixels for title tags og 928 pixels for meta descriptions – men det seneste år er det mit indtryk, at Google har testet forskellige værdier. For så for nylig at udvide det kraftigt som du helt korrekt illustrerer i dette gode blogindlæg.

    Og i øvrigt: Stor respekt for dine fine placeringer og dit online kursuskoncept.

    Venlig hilsen
    Claus Rump

    1. Thomas I. siger:

      Hej Claus,

      Mange tak for din kommentar!

      Ja, jeg mener selvfølgelig title-tagget, den får jeg rettet.

      Med hensyn til at vi ikke længere arbejder i karakterer, men pixels, så har du helt ret, og jeg ville da også gerne have skrevet en ny pixel-længde i artiklen, men da jeg ikke kunne finde nogle pålidelige kilder, som angav den nye længe i pixels (det var i karakterer det hele), måtte jeg “nøjes” med den mindre præcise karakter-længde.

      Se f.eks. her hos vores Moz, Searchengineland og Yoast:

      https://moz.com/blog/how-long-should-your-meta-description-be-2018
      https://yoast.com/meta-description-length/
      https://searchengineland.com/google-officially-increases-length-snippets-search-results-287596

      Mvh.
      Thomas