Der findes utrolig mange måder, hvorpå du kan annoncere for andre firmaer og brands på din hjemmeside. Det er dog ikke alle annoncetyper der passer til alle hjemmesider, og du skal derfor vælge dine annoncer, og den måde de henvender sig til brugeren på, med omhu.
Derudover er det også vigtigt, at du vælger de rigtige annonce-placeringer på din hjemmeside, således at de bliver set så ofte som muligt. Kunne du godt tænke dig at lære mere om de bedste annonce-placeringer, så har vi her på NemProgrammering.dk skrevet en god begynder artikel om dette emne. Du kan læse den her: De bedste annonce-placeringer.
I denne artikel vil vi dog beskrive de mest anvendte annoncetyper, og hvordan de fungerer.
- Bannerannoncer
Bannerannoncer ligger typisk øverst på din hjemmeside eller som en vertikal søjle i enten højre eller venstre side. De tilbyder ofte et produkt, service eller tilbud, og ved at klikke på dem vil dine besøgende blive sendt til annoncørens hjemmeside.
Et banner betaler dig typisk per visning eller per klik ( PPM / PPC ( For definitioner se her ) ). I affiliate programmer anvendes der også bannere, og her betaler dig ofte først, når en kunde-henvisning din hjemmeside har ført til et køb eller anden form for binding hos annoncøren. Her vil du så enten få en fast kommission eller en procentdel af salget.
- Pop-up annoncer
Dette er en forældet metode eftersom mange browsere nu om dage har en pop-up blocker aktiveret. Derfor er det ikke en anbefalet måde at reklamere på din siden, da det udover at være en smule forældet, også er utroligt irriterende for dine besøgende.
- Floating annoncer
Disse annoncer vises så snart en bruger kommer ind på din hjemmeside. De vil "flyde" på siden i godt 20-30 sekunder, hvor imens dine brugere ikke vil kunne gøre andet end at kigge på dem. Disse reklamer er gode, da de ikke kan ignoreres, og de har derfor også en høj klikprocent.
Du skal dog huske på, at disse reklamer er et stort irritationsmoment for dine brugere, og det kan i værste fald skræmme dem helt væk fra siden!
- Unicast / Rich Media annoncer
En unicast annonce er en video-annonce, som dine besøgende kan se når de kommer til din side. De kan vare mellem 10 og 30 sekunder, og indeholder information om det produkt eller service annoncøren vil sælge eller brande. De fungerer lidt som tv reklamer, dog med den fordel, at man kan klikke på dem, hvis man vil vide mere om produktet i videoen.
Derfor er denne type annoncer også meget effektive med en klikprocent på ca. 5. Et affiliate-program som tilbyder video-annoncer er Buzzanova. Du kan læse mere om dem her: Danske affiliate-programmer.
- Takeover annoncer
Dette er en annonce som "overtager" din side. At "overtage" skal forstås på den måde, at annoncer på din side vil have et sammenhængende budskab. Dette kunne f. eks være et bestemt brand, som der reklameres for overalt på hjemmesiden.
Reklamerne kan være bannere, videoer eller billeder om det givne firma/brand. Typiske takeover annoncer er dem som ligger rundt om selve siden i det område som ikke bliver brugt. Nyhedsmedier, som eksempelvis eb.dk, benytter sig ofte af takeover annoncer.
- Kontekst annoncer
Kontekst reklamer bruges på hjemmesider, hvor annoncerne skal ligne, at de er en del af eller i det mindste relatere til indholdet på hjemmesiden. Kontekst-annoncer er de mest udbredte på nettet, og det skyldes nok at det er denne type annonce Google tilbyder igennem deres Adsense program.
Med kontekst annoncer vil annoncerne henvende sig specifikt til den type besøgende siden har. Dette gøres muligt ved hjælp af en robot, som på forhånd "scanner" hjemmesidens indhold for nøgleord, og derved afgør hvad der skal reklameres for. Google Adsense var de første til denne form for marketing.
Annoncerne sættes på din hjemmeside ved hjælp af et simpelt stykke kode, og de vil herefter begynde at vise bruger-specifikke annoncer. En bruger kunne f.eks. lige have søgt på opskrifter, og hvis han/hun efterfølgende besøger din side, jamen så vil der blive vist annoncer for opskrifter.
Kommer der derimod en besøgende ind på præcist samme tid, men som ikke har søgt på noget, så vil denne person sandsynligvis få vist reklamer der relaterer til sidens indhold. Dine besøgende vil altså med kontekst annoncer få vist forskellige reklamer alt efter hvad de tidligere har søgt efter, hvad de har læst om på nettet eller hvad din hjemmeside handler om.
Annoncen du ser til venstre i teksten ovenfor er f.eks. en kontekst-reklame fra Google Adsense. Måske reklamerer den noget du lige har søgt på?
Før at du kan få reklamer på dine sider skal du have fat på et affiliate program. Dette vil der blive forklaret mere om i næste artikel. Den finder du her: Affiliate-programmer.
Kilde bøger: Advertising on the Internet 2nd Edition af Robbin Lee Zeff , E-Business and E-Commerce management af Dave Chaffey