NemProgrammering.dk logo

Sådan opsætter du mål i Google Analytics

Google Analytics kursus » Sådan opsætter du mål i Google Analytics # 12
Google Ads / AdWords kursus

Information om denne video

Underviser: Thomas Mørch Iversen   Video: 15:42   Lektion nr. 12 af 22

I denne lektion skal vi arbejde med mål i Google Analytics.

Et mål i Google Analytics er en handling som du ønsker dine besøgende skal foretage. Dette kunne eksempelvis være, at du ønsker at de skal gennemføre et køb på din side, skrive sig op til et nyhedsbrev, klikke på en bestemt knap eller blot bruge mere en 5 minutter på din side.

Ligegyldigt hvad dit mål er (du har sikker et par stykker), så kan du via Google Analytics registrere om dine besøgende opfylder disse mål, når de besøger din side.

I denne video viser vi, hvordan du opsætter mål på din side. Vi viser f.eks. hvordan du kan opsætter et mål for gennemførte ordre, samt et mål om at besøgende skal være på din side i mere end 5 minutter.

I næste video skal vi se på, hvordan du kan lave kommentarer / annoteringer i Google Analytics, så du f.eks. kan notere ned, hvornår du startede med at registrere en bestemt målsætning.

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

  • Mille siger:

    Hvis man gerne vil opsætte en hændelses måltype, med fx afspilning af en integreret video eller en sendt mail via en kontaktformular, hvordan gør man så det? Jeg er ikke helt med på hvordan jeg skal kunne indsætte en bestemt del af URL’en, for den ændre sig jo ikke ved en afspilning af video, eller hvis man ikke har en “tak.html” side.

    Hmm, ved ikke om mit spørgsmål er forståeligt eller helt hen i vejret? :-)

    1. Thomas I. siger:

      Hej Mille,

      Hvis du opsætter et mål på en hændelse, skal du sørge for at denne hændelse sker, når dit mål er nået.

      Hvis det f.eks. er en kontakformular, kan du opsætte en onclick hændelse på knappen på din kontaktfomular, således at den hændelse og dermed mål sker, når nogen klikker på “send” knappen på kontaktformularen.

      I forhold til videoen, så er der forskellige events der sker, når man inteagerer med videoen, f.eks. trykker “afspil” (https://www.w3schools.com/tags/ref_av_dom.asp). Her kan du også sætte en hændelse på med Javascript, som udføres, når nogen afspiller en video. Og når den hændelse så sker, registerer du det som et mål via en mål-hændelse.

      Se også denne video https://www.nemprogrammering.dk/wp/saadan-opsaetter-du-event-tracking-i-google-analytics/ i kurset, og det vil måske give mere mening.

      Mvh.