Information om denne video
Underviser: Thomas Mørch Iversen Video: 15:42 Lektion nr. 33 af 7
I denne lektion skal vi arbejde med mål i Google Analytics.
Et mål i Google Analytics er en handling som du ønsker dine besøgende skal foretage. Dette kunne eksempelvis være, at du ønsker at de skal gennemføre et køb på din side, skrive sig op til et nyhedsbrev, klikke på en bestemt knap eller blot bruge mere en 5 minutter på din side.
Ligegyldigt hvad dit mål er (du har sikker et par stykker), så kan du via Google Analytics registrere om dine besøgende opfylder disse mål, når de besøger din side.
I denne video viser vi, hvordan du opsætter mål på din side. Vi viser f.eks. hvordan du kan opsætter et mål for gennemførte ordre, samt et mål om at besøgende skal være på din side i mere end 5 minutter.
I næste video skal vi se på, hvordan du kan lave kommentarer / annoteringer i Google Analytics, så du f.eks. kan notere ned, hvornår du startede med at registrere en bestemt målsætning.
Hej Thomas
Tak for et godt kursus. Jeg har fået et par mål, og det er rigtig fint, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan jeg får målt på, hvor mange der downloader mine bankoplader fra min side 7.dk/bankoplader/
Når en bruger klikker på download-linket hentes bankopladerne automatisk ned, men jeg har ikke installeret en takkeside eller anden url, jeg kan bruge som målside. Det eneste jeg har er destinationen for PDF’en som i mit tilfælde er file:///C:/Users/Jesper/Downloads/Print-selv-bankoplader-fra-7.dk_%20(2).pdf og den kan jeg jo ikke bruge, vel?
Skal der være en takkeside for, at det kan måles i Google Analytics, når en bruger downloader en pdf, eller findes der et mål – fx klik på en knap – jeg skal bruge istedet?
Håber du kan hjælpe, for jeg er sgu lidt lost :)
BH Jesper
Hej Jesper,
Du kan blot lave et onclick event på download knappen, så registeres der hver gang en bruger klikker og downloader :-)
Mvh.
Hej Thomas
Tak for hjælpen, men hvor dælen finder jeg onclick eventet inde i målopsætningen?
Er det under ‘omsætning’, ‘anskaffelse’, ‘forespørgsel’, ‘engagement’ eller ’tilpasning (og i så fald hvor)?
Jeg synes jeg har prøvet det hele, men er altså ikke stødt på noget, jeg synes der passer hertil :)
Bedste hilsner – og mange tak for du tager dig tid til at hjælpe!
Jesper
Hej Jesper,
Du skal vælge tilpasset og så “hændelse”.
Mvh.
Hvorfor kommer en stor del af min trafik fra ssl.ditonlinebetalingssystem / refferal i Kilde/medium.
Hej Henning,
Se her: http://shoporama.clickstarter.dk/ssl-og-epay-spolerer-din-google-analytics-data-saadan-her-fixer-du/
Mvh.
Hvis man gerne vil opsætte en hændelses måltype, med fx afspilning af en integreret video eller en sendt mail via en kontaktformular, hvordan gør man så det? Jeg er ikke helt med på hvordan jeg skal kunne indsætte en bestemt del af URL’en, for den ændre sig jo ikke ved en afspilning af video, eller hvis man ikke har en “tak.html” side.
Hmm, ved ikke om mit spørgsmål er forståeligt eller helt hen i vejret? :-)
Hej Mille,
Hvis du opsætter et mål på en hændelse, skal du sørge for at denne hændelse sker, når dit mål er nået.
Hvis det f.eks. er en kontakformular, kan du opsætte en onclick hændelse på knappen på din kontaktfomular, således at den hændelse og dermed mål sker, når nogen klikker på “send” knappen på kontaktformularen.
I forhold til videoen, så er der forskellige events der sker, når man inteagerer med videoen, f.eks. trykker “afspil” (https://www.w3schools.com/tags/ref_av_dom.asp). Her kan du også sætte en hændelse på med Javascript, som udføres, når nogen afspiller en video. Og når den hændelse så sker, registerer du det som et mål via en mål-hændelse.
Se også denne video https://www.nemprogrammering.dk/wp/saadan-opsaetter-du-event-tracking-i-google-analytics/ i kurset, og det vil måske give mere mening.
Mvh.