NemProgrammering.dk logo

Raycast fra spiller til ressource

3D spiludvikling med Unity » Raycast fra spiller til ressource # 12
Denne video kræver medlemskab
Læs mere!
Raycast fra spiller til ressource

Information om denne video

Underviser: Christian 'Code' Skriver Kragegaard   Video: 09:15   Lektion nr. 12 af 40

Vi får lavet et script sådan at når vi trykker på museknappen, så vil der blive kastet en linje ud fra spilleren og tjekke om vi rammer en resurse. Hvis vi gør, så hakker den træer/stenen ned.

Spørgsmål og kommentarer

Kun medlemmer med adgang til dette kursus kan stille spørgsmål og kommentere. Bliv medlem her!

  • Emil H. siger:

    Hejsa,

    Det er lykkedes mig at få det her til at virke. Men Det virker som om at hit bliver regnet ud fra spilleren og så parallelt med jordoverfladen.
    Det vil sige hvis man har en sten, et træ eller min egen udvidelse en svamp der er mindre en spilleren kan man ikke ramme. Ligesom hvis man hopper op på stenen og slår ned i den, så kan man heller ikke det.
    Har forsøgt at google rundt på det, men bliver mere og mere forvirret, kan du hjælpe?

    1. Christian ". siger:

      Hej Emil

      Jeg fik også svaret på dette i videoen efter, men du får den også her:
      Grunden til at den kun gør det ligeud her, er fordi scriptet bliver sat på “FPSController”.
      Hvis du flytter scriptet over til “FirstPersonChacter” (altså dets child) så vil den raycaste ud fra hvor kameraet kigger og ikke hvor spillerens krop kigger.

      Så raycast sker fra det “transform” hvor scriptet ligger på og dets “transform.forward” er forskellig om det er hvor kameraet kigger, end hvor spillerens krop kigger.