Information om denne video
Underviser: Christian 'Code' Skriver Kragegaard Video: 09:17 Lektion nr. 5 af 40
I denne videolektion vil du lære, hvordan laver en score i et 3D spil. Helt konkret så sætter vi en score manager op, sådan at du får point ved at samle objekterne op med kuglen i vores spil.
Hej, kan du hjælpe mig men den her fejl?
Assets\PickUp.cs(28,74): error CS1061: ‘ScoreManager’ does not contain a definition for ‘Score’ and no accessible extension method ‘Score’ accepting a first argument of type ‘ScoreManager’ could be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)
Har fixet Det :)
Mit tekst-system ser lidt anderledes ud i Visual Studio end i videoen. Jeg har fx skulle downloade nogle TMP Essentials for at få skrift. og Den hedder ikke bare “Text” men “Text (TMP)”. Jeg har programmeret ScoreManageren i Visual Studio osv., men jeg kan ikke få lov at lægge teksten over i ScoreManager Scriptet ovre i inspectoren…
Altså der kommer slet ikke noget Text Script frem ude i inspectoren…
Hej Nina
Det er nemlig fordi de har fjernet den gamle måde at gøre det på, hvilket egentlig er fint nok da TMP er mere lækkert! Men jeg har misset denne video med det :)
Det du skal gøre er at i stedet for at skrive UnityEngine.UI (Det jeg viser 06:46) så skal du bruge “TMPPRO” (den vil foreslå det korrekte, jeg kører lige fra hukommelsen :D ).
Og så når vi laver ScoreText, så er det ikke en “Text” type, men en “TextMeshProUGUI”.
Så ved 06:55 hvor jeg skriver “public Text ScoreText” så skriver du “public TextMeshProUGUI ScoreText” og så virker det på samme måde med at ændre scoren :)
Hilsen Code
Jaaaa, nu virker det! Tak!
Men hvad så ved 7:45? Hvad skriver jeg i stedet for:
ScoreText.text = “Score: + ” = Score;
For det virker nemlig heller ikke?
Hov, jeg havde ikke skrevet det rigtigt. Det virker nu :-)