Information om denne video
Underviser: Jeppe Borgaard Jørgensen Video: 21:12 Lektion nr. 13 af 21
I denne video skal vi arbejde med objektorienteret programmering i SWIFT.
Objektorienteret programmering er en måde at kode på, hvor man opdeler sin kode i objekter. Ved at opdele i objekter får man en lang mere overskuelig og pæn kode, som er nemt at forstå. Opdeling i objekter gør også din kode modulær, hvilke også gør dit program nemmere at udvide og vedligeholde.
SWIFT understøtter selvfølgelig objekter, og dem skal vi således prøve kræfter med i denne video.
Øvelse
Lav et program, med en klasse kaldet “Car”. Hvilke instans-variabler kunne en bil have? Find minimum 3 og definer dem i klassen. Der skal defineres en ekstra instansvariabel (så du har 4) kaldet “engineIsOn”, som er en boolean, der repræsenterer om motoren på bilen er tændt eller ej.
Lav to metoder:
- information() – udskriver alle instans-variabler på en læsevenlig måde
- turnKey() – hvis bilens motor er slukket, skal den tænde. Er den tændt, skal den slukke. Der skal udskriven en status på hvad der sker.
Løsningsforslag til øvelse
class Car {
var engineIsOn = false
var brand = "Unknown"
var color = "Unknown"
var mileage = 123
func turnKey() {
print("You turn the key and:");
if (engineIsOn) {
engineIsOn = false
print("The engine is turned OFF")
} else {
engineIsOn = true
print("The engine is turned ON")
}
}
func information() {
print("This car is made by \(self.brand) and is \(self.color). The mileage shows \(self.mileage) km.")
}
}
var myCar = Car()
myCar.brand = "Toyota"
myCar.color = "Red"
myCar.mileage = 8500
myCar.information()
// Tænder bil
myCar.turnKey()
// Slukker bil
myCar.turnKey()

